Jäsenistöä maailman merillä:
Uusi-Seelanti
YHTEENVETO MERENKULUN URASTASI
ENNEN UUSI-SEELANTIA
Lähdin merille kesällä 1986, varastokalleksi,
Sliten upouudelle M/S Olympialle. Työskenteli
Sliten, Sallyn ja Rederi Ab Eckerö:n matkustaja-lautoilla
oppilaitoksen loma-aikoina. Seilasin
joulukuussa 1989 puolimatruusina ja myöhem-min
matruusina ATC:lla ja pysyin siellä opiskelu-ajan
eri vakansseissa tammikuuhun 1996
saakka, silloin yliperämiehenä.
Aloitin risteilyaluksella 19 helmikuuta 1996,
matkustin Sydney:n, Australiaan ja mönstarasin
Princess Cruises M/S Golden Princess (omistaja
oli Birka Cruises Ab, Maarianhamina). Alus
myytiin saman vuoden joulukuussa Star
Cruises:lle ja olin siellä tarkalleen yhdeksän
vuotta töissä. Sen jälkeen seilasin päällikkönä
Eckerö Lines:in M/S Translandialla Helsingin ja
G M/S Kaitaki
in Tory Channel /
Marlborough Sounds.
12 SUOMEN MERENKULKU J FINLANDS SJÖFART
Tallinnan välillä kuusi ja puoli vuotta.
Takaisin risteilyaluksille jälleen ja tällä kertaa
TUI Cruises:ille. Seilasin M/S Mein Schiff 1, 2, 3,
ja 4. Tämän jälkeen olin mukana aloittamassa
uudisrakennus projektin M/S Mein Schiff 3. Olin
myöskin mukana rakennustelakalla Turussa,
koko rakennus- että toimitusajan, kun M/S Mein
Schiff 4 rakennettiin.
Tuli pitkiä työpuremia, koska varustamo oli
laajentumisvaiheessa ja ottivat vastaan uudisra-kennuksen
joka vuosi. Olin töissä 9-10 kuukautta
joka vuosi ensimmäisen kolmen vuoden aikana.
Useimmilla vapailla piti vielä lähteä erilaisille
koulutuskursseille Miamin. Varustamosta
saattoivat soittaa perjantai-iltana ja haluta, että
olisin Miamissa sunnuntaina. Olimme Royal
Caribbean Cruisesin hoidettavana, joten siitä
seurasi monta matkaa Miamiin sekä Hampuriin,
jossa oli TUI Cruises:in pääkonttori.
M/S Mein Schiff 4 rakennusaikana Turussa
sain soiton eräänä aamuna, kun olin matkalla
telakalle. Puhelu oli Aucklandista, Uudesta-See-lannista
ja he tiedustelivat, jos haluisin tulla
heille sinne ja ryhtyä ajamaan heidän Ropax
aluksiaan? Koska ei ollut sopiva työtilanne jättää
telakkaa kesken uudisrakennuksen, joka oli 300
metriä pitkä ja 100 000 GT:n risteilijää, kieltäy-dyin
kohteliaammin tarjouksesta vaikka se oli
erittäin houkutteleva. Pyysin heitä ottamaan
minuun yhteyttä vuoden päästä uudelleen, mikäli
” Näen itseni jatkossakin töissä samas-sa
varustamossa. Varustamoa odottavat
mielenkiintoiset ajat; kaksi modernia
uudisrakennusta suunnitteilla ja
toimitus vuoden 2024 alkupuolella.”