19 miljoonaa tonnia lastia sekä enemmän kuin
3 700 merimatkaa joka vuosi.
Päivittäisestä elämästä merillä voi toki
mainita Cook Strait-nimisen merialueen, joka on
Pohjoissaaren ja Eteläsaaren välissä ja legendaa-rinen
kovasta merenkäynnistään. Etelätuulet
aiheuttavat erittäin haastavan merenkäynnin
Cook Straitiin. Mikään ei estä sitä koska se
muodostuu Etelänavan arktisissa vesissä ja
voimistuu kohti Uutta-Seelantia. Esimerkiksi
kesäaikana joudumme jopa perumaan liikenteen
sään vuoksi.
On saaristoa Eteläsaaren pohjoiskärjessä.
Tunnin luotsausmatka Pictoniin Eteläsaaren
pohjoiskärjestä, jossa on ahdas satama, jossa on
todella ikivanha satamalaituri, joka on puoles-taan
noin 30 metriä lyhyempi kuin alus. Merivir-taus
on hyvin voimakas, kun mennään Tory
Channeliin, jopa 6 solmua 6 suuaukossa. Miehis-tön
H M/S Kaiarahi
exiting Tory
Channel (South
Island/Picton to
Cook Strait).
14 SUOMEN MERENKULKU J FINLANDS SJÖFART
koon suhteen voi mainita, että meillä
seilataan suuremalla kansimiehistön määrällä
kuin Suomessa. Matruuseja on 14 kpl. Yksi syy
sille on se, että kaikki lasti surrataan ympäri
vuoden säästä riippumatta ja sen työn suorittaa
aluksen oma miehistö. Työ aluksella on jaettu
päivä- ja yövuoroihin eli työskennellään 12
tunnin vuoroissa. Aluksella on aina kaksi
päällikköä. Paljon päällystöä tulee EU:sta ja
erityisesti Isosta-Britanniasta. Tehdään töitä
1/1-systeemillä + 6 viikon vuosiloma sen lisäksi.
MITEN KORONA RAJOITUKSET OVAT VAIKUTTANEET
VARUSTAMON TOIMINTAAN SEKÄ TYÖNTEKOON
ALUKSILLA?
Uusi-Seelanti on selviytynyt erittäin hyvin
koronaviruksesta. Raja suljettiin 19. maaliskuuta
ja 25. maaliskuuta asetettiin voimaan totaalinen
lockdown koko maahan, kunnes meillä ei ollut
yhtään uutta tapausta. Sulkua kevennettiin
asteittain ja 8. kesäkuuta lähtien on suurin osa
maasta ollut ”tasolla 1”, joka on skaalan 1-4
rajoituksista vähäisin. Tällä hetkellä maassa ei
ole yhteiskunnassa leviäviä jäljittämättömiä
koronaketjuja ja emme tarvitse kasvomaskeja tai
sosiaalisia rajoituksia. Olimme 101 päivää ilman
yhtään tartuntaa mutta nyt löytyy rajalta
muutamia tapauksia viikossa. Uuteen-Seelantiin
päästäkseen pitää joko olla uusiseelantilainen
passi tai pysyvä oleskelulupa. Siten yhtään
turisteja ei ole ollut täällä tänä kesänä ja tänne
tulee myöskin hyvin vähän lentoja.
Liikenteellemme se tarkoittaa paljon työtä,
jotta liikenne on käynnissä turvallisella tavalla.
Meidän täytyy pitää tietty määrä liikennettä
käynnissä välttämättömyystarvikkeiden kulje-tusta
varten Pohjoissaaren ja Eteläsaaren välillä.
Suurin osa ruoasta ja lääkkeistä valmistetaan
Pohjoissaarella eli ilman liikennettä Eteläsaari
”kuolisi nälkään”. Pysäytimme kaiken huvimat-kailun
lockdownin alussa. Vain yksi alus otti
vastaan matkustajia, joiden oli pakko matkustaa
työn vuoksi, esimerkiksi lääkärit.
Myös vain ”välttämätöntä rahtia” sai kuljettaa
eivätkä edes rekkakuskit saaneet tulla mukaan.
Aikataulua muutettiin siten, että vuoroja oli
vähemmän. Pystyimme kuitenkin asteittain
aukaisemaan ja ottamaan mukaan kaiken lastin
mukaan kuskit mukaan lukien. Normaalisti
otamme aluksen pois liikenteestä järjestyksen
mukaisesti talven aikana, jonka me teimme
nytkin mutta hieman aiemmin. Kesälomasijaiset
saivat lopettaa kuukautta aikaisemmin. Talvi-kausi
on täällä eteläisellä pallonpuoliskolla
kesäkuusta elokuuhun.
Nykyään meillä ovat kaikki alukset liikentees-sä
ilman rajoituksia. Koska raja on vieläkin
suljettu ei meillä ole laisinkaan turisteja maas-samme
ja elämme kuljettamalla lastia ja paikal-lisväestöä.
Olemme palkanneet vain muutaman
kesälomasijaisen verrattuna normaaliin vuoteen.
G Christchurch (Christchurch to Greymouth)
Tranzalpine. Kiwirail scenic train.