IMRB – haastaa merenkulkualan
tarttumaan ripeästi päästöjä
vähentäviin toimiin
Äänenpainot hiilineutraalin meriliikenteen
saavuttamiseksi ovat juuri nyt selvästi voimistu-massa.
Eräänlainen välitavoite on asetettu
vuoteen 2030, jolloin IMO:n linjausten mukaan
ensimmäiset 0-hiilijalanjäljen alukset voisivat aloittaa
kaupallisen liikenteen. IMO:n tällä viikolla julkaisema
tavoite on vähintään puolittaa maailmanlaajuisen laivalii-kenteen
kokonaispäästöt vuoden 2008 tasosta vuoteen
2050 mennessä. Tämän tavoitteen saavuttamisessa auttaa
maailman merenkulkuelinkeinon yhteishanke, IMRB.
Samalla, kun paheneva korona-tilanne kurittaa myös
varustamoita, mietitään merenkulun laskusuhdanteista
huolimatta kuumeisesti uusia ratkaisuja meriliikenteen
päästöjen laskemiseen etenkin nk. fossiilisten polttoainei-den
osalta. Jotta meriteollisuus todella pystyisi tuotta-maan
hiilineutraaleja ratkaisuja jo lähivuosina, on
pääpainon kehitystyössä kohdistuttava vaihtoehtoisiin
polttoaineratkaisuihin.
Maailmanlaajuisten tulosten saavuttamiseksi shipping
24 SUOMEN MERENKULKU J FINLANDS SJÖFART
– toimialalla on käynnistymässä 5 miljardin USD:n
tutkimus- ja kehityshanke vauhdittamaan uusien teknolo-gisten
ratkaisujen edistämistä. Tämän hankkeen toteutta-miseksi
on perustettu IMRB – an International Maritime
Research and Development Board. Se piti aloituskokouk-sensa
16. marraskuuta IMO:n Maritime Environment
Protection Committee – organisaation edustajien kanssa
tavoitteenaan varmistaa, että IMO:n tuella meriliikenteen
päästöjen uudet rajoitukset tulevat merenkulkualalla kaik-kia
osallistujamaita velvoittaviksi.
IMRB:n hankkeen rahoittamiseksi IMRF – an Interna-tional
Maritime Research Fund kerää teollisuudenalalta
10 vuoden aikajänteellä tarvittavan n. 5 miljardin US dolla-rin
summan, mikä laskennallisesti vastaa 2 dollaria
kaikkien laivojen yhteisesti kuluttamaa polttoainetonnia
kohden. Samalla IMRB kutsuu kaikkia muita toimijoita,
kuten energiantuottajien sidosryhmiä, teknologiayhtiöitä,
tutkimus- ja kehitysinstituutteja sekä säätiöitä osallistu-maan
ja tukemaan sen työtä.
IMRB on kaavaillut hankkeidensa edellyttävän seuraa-vien
10 - 15 vuoden työn tutkimus- ja kehitysprojektien
läpiviemiseksi niin, että maailmanlaajuinen kauppalaivas-to
hyödyntäisi uusia ratkaisuja v. 2030 nollapäästöisten
alusten liikennöintiin. Päätavoitteena on kuitenkin
laivaliikenteen kaikkien päästöjen puolittaminen IMO:n
vaatimusten mukaisesti vuoteen 2050 mennessä.
UUDET POLTTOAINERATKAISUT VÄLTTÄMÄTTÖMYYS
Tanskalaisen MarproNews – julkaisun mukaan John
Butler, World Shipping Council:n pääjohtaja on todennut
vaihtoehtoisten polttoaineiden aikakauden olevan käsillä
juuri nyt. – ”Ainoa tapa saada todella merenkulun hiili-päästöt
alas, on uusien polttoainemuotojen tunnistaminen
ja niiden kehitystyö. Aikaa ei ole hukattavana, ja IMRB on
työkalu, joka mahdollistaa tämän työn aloittamisen
välittömästi.”
Toki ensiaskeleita kohti päästötöntä tai ainakin
vähäpäästöisempää meriliikennettä on jo otettu, kun LNG
eli nesteytetty maakaasu on tullut ensimmäisten alusten
voimanlähteeksi n. 15 vuotta sitten. Sen käyttöasteen
kasvaessa on samaan aikaan otettu käyttöön muun
muassa pitkälti sähköllä kulkevia hybridi - teknologiaa
hyödyntäviä maantielauttoja. Italiassa ’Eco Valencia’,
uuden GG5G-hybridi-Ro-Ro sarjan ensimmäinen alus on
juuri aloittamassa liikennöintiä. Finnlines on tilannut
Kiinasta tämän laivan sisaraluksia aloittamaan liikenteen
Suomessa lähivuosina.
Nyt keskusteluun ovat kuitenkin nousseet erilaiset