Finns skärgård, 1 timmes lotsning till Picton på Sydöns
nordspets, vilket är en trång hamn med kraftigt föråldrad
hamn kaj, 30 m kortare än fartyget. Havsströmmen är
mycket kraftig när man ska in i Tory Channel, upp till 6 kn
i öppningen. Besättningsmässigt kan nämnas att man
seglar med klart större antal matroser än i Finland, 14
stycken. En orsak till detta att all last surras året runt
oberoende av väder och detta arbete utförs av den egna
besättningen. Arbetet ombord är indelat i dag- och
nattskift = man jobbar 12 timmars skift. Alltid 2 befälha-vare
ombord. Mycket befäl kommer från EU, speciellt UK.
Man jobbar ombord 1/1 system + 6 veckor semester per år.
HUR HAR CORONA RESTRIKTIONERNA
PÅVERKAT REDERIETS TRAFIK OCH ARBETET OMBORD?
Nya Zeeland har klarat sig mycket bra från Corona.
19 mars stängdes gränsen och 25 mars infördes en total
lockdown av hela landet tills vi inte hade nya fall alls.
Nedstängningen lättades i olika steg och sen 8 juni har
största delen av landet ”level 1” vilket är den lindrigaste
skalan (1 - 4) av restriktioner. Det finns ingen samhälls-mitta
idag och man behöver inte munskydd eller sociala
restriktioner. Vi var 101 dagar utan smitta men idag finns
det några fall i veckan vid gränsen. Man måste ha nyzee-ländskt
pass eller permanent uppehållstillstånd för att
kunna komma in till Nya Zeeland. Så inga turister denna
sommar, mycket få flyg kommer hit.
För vår trafik innebar det mycket jobb med att hålla
trafiken igång på ett säkert sätt. Vi måste ha en viss trafik
igång för att transportera förnödenheter mellan Nord- och
Sydön. De mesta mat och mediciner tillverkas på Nordön
så utan trafik skulle Sydön ”svälta”. Vi stoppa allt nöjesre-sande
i början av lockdown. Bara ett fartyg tog passage-rare
som måste resa pga. jobbet, tex läkare. Och bara
18 SUOMEN MERENKULKU J FINLANDS SJÖFART
”essential cargo” fick transporteras, inte ens chaufförerna
fick komma med. Turlistan förändrades också till mindre
turer. Ganska snart kunde vi öppna upp lite och ta all last,
inklusive chaufförer. Normalt tar vi ut ett fartyg ur trafik i
tur och ordning under vintern vilket vi också gjorde i år
men lite tidigare. Sommarvikarierna fick sluta en månad
tidigare. Vinterperioden varar här på södra halvklotet från
juni till augusti.
Idag har vi alla fartyg i trafik igen utan restriktioner.
Men eftersom gränsen fortfarande är stängd har vi inga
turister alls i landet så vi lever på att transportera last och
lokalbefolkning. Vi har anställt bara ett fåtal sommarvika-rier
mot ett normalt år. Men rederiet går trots allt runt och
gör vinst. Och inga permanent anställda har blivit permit-terade.
Vi blev uppmuntrade att ta ut semester men det var
inget tvång. Så både rederiet och de anställda har klarat
sig bra. Och ingen anställd har drabbats av covid-19!
Varken ombord eller under ledigheten.
VAR SER DU DIG OM 10ÅR?
Ser mig som anställd fortsättningsvis i samma rederi.
Intressanta tider framöver inom rederiet; två moderna
nybyggen på gång, leverans tidigt 2024. Bra kollektivavtal,
säker anställning. Bra fackförening för däcksbefälet, NZ
Merchant Service Guild.
Generellt är Nya Zeeland ett trevligt land att bo i.
Jämfört med Finland så har man längre sommarsäsong,
men förhållandevis kallt på vinter gällande boende pga. av
oisolerade hus. Man kan köra också motorcykel året om
som jag trivs med.
Landet har att erbjuda mycket fin natur samt fritidsakti-viteter.
Bra kommunal sjukvård, socialsystem och
pensionssystem. Helheten funktionerar så jag stannar här
gärna ett bra tag till. •
G M/S Kaitaki alongside in Wellington.