G Perämies Justus Nyqvist.
FINLANDS SJÖFART J SUOMEN MERENKULKU 9
Pohjois-Euroopassa, jolloin ajattelin, että ice training
lisäkoulutuksesta olisi merkittävää hyötyä työpaikkaa
hakiessani.
– Sain ensin keikkatyötä Oululaiselta hinaajafirmalta,
jonka palveluksessa olin noin viisi kesää. Talvella töitä ei
kuitenkaan ollut. Kun toinen lapsemme syntyi, tuli vielä
tärkeämmäksi saada säännöllisempi työ, joten hain
uudelleen suomalaiseen varustamoon, joko matruusiksi
tai perämieheksi. En kuitenkaan halunnut tehdä enää niin
pitkiä törnejä kuin olin tehnyt konttilaivalla ja risteilijällä.
Finnlinesin M/S Finnstar aluksella meillä on kolme
viikkoa töitä ja kolme viikkoa vapaata. Olen myös perheih-minen
ja haluan viettää mahdollisimman paljon aikaa
perheeni kanssa, Justus toteaa. Hän jatkaa, että toki
työnkin täytyy olla niin mielenkiintoista ja mukavaa, että
siellä viihtyy, mutta on myös tärkeä olla kotona.
– Sain siis ensin matruusin paikan M/S Finnsky
nimiseltä alukselta, jonka jälkeen siirryin matruusiksi M/S
Finnladyyn, Justus kertoo. Perämiehen paikan sain M/S
Finnstarilta huhtikuussa 2019, Justus jatkaa. Olen tyyty-väinen
tilanteeseen. Olen päässyt toivomaani varusta-moon
töihin. Aikoinaan Travemünden koulussa ollessani
näin Finnlinesin alukset, ja unelma päästä töihin näille
aluksille syntyi jo silloin, Justus toteaa.
– Hän jatkaa, että päätökset, joita hän on elämässään
tehnyt eivät aina ole olleet pelkästään järkipäätöksiä,
mutta olen ollut tyytyväinen lopputulokseen, hän toteaa
iloisesti. Nautimme perheeni kanssa suunnattomasti
kunnon talvesta ja suurista vesialueista. Inarinjärvellä
nämä molemmat toiveemme ovat yhdistyneet. Järvellä on
myös mahdollista kalastaa sekä harrastaa melontaa.
– Laivalla ollessani hoidan vahdinajon lisäksi turvalli-suuteen
liittyviä asioita sekä tarkistan pelastusvarusteet
ja pidän harjoituksia. Toimin myös sairaanhoitajana
tarvittaessa. Laivalla on ensiapuryhmä apuna, jos jotakin
vakavaa sattuisi. Olemme tarvittaessa yhteydessä lääkä-riin
maissa ja kysymme neuvoa ja joskus teemme kuulu-tuksen
matkustajille ja kysymme, että jos heidän joukos-saan
on lääkäriä. Jos kyseessä on jokin erittäin vakava
sairauskohtaus, niin kutsumme tietenkin helikopterin
alukselle noutamaan potilaan, Justus kertoo.
– Entä miten Justus on viihtynyt Finnlinesilla?
– Kyllä, olen viihtynyt erittäin hyvin, Justus vastaa.
Työympäristö on todella mukava ja laivalla on tosi
mukavaa porukkaa, olen myös kiitollinen siitä, että sain
ensin olla matruusina töissä, koska RO-RO ja RO-PAX
aluksilla tehtävä työ poikkeaa paljon konttilaivoilla ja
risteilyaluksilla tehtävästä työstä. Vaikka merenkulku
onkin hyvin standardisoitua, erot eri alustyyppien ja
varustamoiden välillä ovat kuitenkin edelleen suuret.
Matruusina toimiminen ennen perämieheksi siirtymistä,
on auttanut minua oppimaan varustamokohtaisen kulttuu-rin
sekä alustyypin ja kuljetettavan lastin erityisominai-suudet
aivan toisella tavalla, Justus toteaa.
MITÄ TULEVAISUUDEN SUUNNITELMISSA ON?
– Olen aloittanut Traven luotsivapauden opettelemisen.
Minulla on tietenkin kielellisesti helppoa lukea erivapau-teen
liittyvää kirjallisuutta, mutta erivapauden saaminen
ei siitä huolimatta ole yksinkertaista, sillä siihen sisältyy
niin monia muitakin asioita kuin kielelliset asiat. Kaptee-nilla
ja yhdellä varahenkilöllä on oltava luotsivapautus
Traveen, jotta erivapautta voidaan hyödyntää. Jos saan
luotsauksen erivapauden Traveen, niin myös varustamo
voi säästää kuluissaan ja siten minä voin olla mukana
vahvistamassa Suomen merenkulun kilpailukykyisyyttä.
Haen ensin Traven erivapautta ja vasta myöhemmin
Vuosaareen hän kertoo.
– Justus toteaa vakavana, että pitää erittäin tärkeänä,
että huoltovarmuus toimii Suomessa.
– Olemme muuttaneet Suomeen asumaan, vaimoni on
puoliksi suomalainen ja lapsemme ovat kaksikielisiä
(suomi-saksa) ja olemme nykyisin kaikki kaksoiskansalai-sia.
Perheemme on vahvasti suomalainen, vaikka omat ja
vaimoni juuret ovatkin Saksassa. Puhun suomea ja olen
myös saanut viime talvena Suomen kansalaisuuden. Minul-le
on tärkeää, että laivat ovat Suomen lipun alla, varsinkin
kun maailmalla on niin paljon epäselviä tilanteita ja
lippuvaltioita. Olen erittäin iloinen ja tyytyväinen siihen,
että minulla on ollut mahdollisuus muuttaa Suomeen
asumaan ja että olen saanut työpaikan suomalaisesta
varustamosta. Työni mahdollistaa myös sen, että voimme
perheeni kanssa elää ja asua unelmiemme Inarinjärvellä. •