att de omfattas av sjöförmedlingen. Trots att det är Egent-liga
Finlands sjöförmedling som verkar i Åbo får Käldström
uppdrag från hela landet.
– Personer som bor i andra delar av landet kontaktar i
första hand TE-tjänsterna i sin kommun eller region, som
sedan skickar kunderna hit till oss.
– Man når mig via e-post eller genom att ringa samt
lämna en kontaktbegäran vid behov. Om sökande kommer
från annat håll ska de först kontakta sina lokala TE-tjänster,
varifrån de sedan skickas till sjöförmedlingen i
Åbo om det behövs. Numera skickas informationen snabbt
och enkelt på elektroniskt vis, och såsom är normalt för
branschen söker sjömän fartygsarbete i hela landet. Den
andra sjöförmedlingen fi nns i Mariehamn. I Åbo betjänar vi
på fi nska och svenska, på Åland på svenska eller engelska.
Sjöförmedlingen i Helsingfors lades ner redan för ca tio år
sedan, berättar Käldström.
MÅSTE FÖLJA MED SIN TID
Käldström vill betona sjöförmedlingens förståelse för
sjöfartsbranschens särdrag. När det gäller de sökande
säger han att det är mycket viktigt att de fyller i sina
uppgifter exakt i arbetssökarprofi len, som sedan går lätt
och snabbt att uppdatera t.ex. i form av nya kursintyg.
Käldström är mycket medveten om branschens profi lering
med krav på fortlöpande fortbildning.
– Detta är en komplex och ständigt föränderlig bransch
och det är säkert trevligare att sköta sina ärenden med en
person som känner till sjöfartens särdrag.
– Ur rederiets synvinkel krävs det snabba ryck, och
rekryteringen brukar oftast gå snabbt. Det kräver att efter-frågan
och utbudet möts och att båda parter är medvetna
om vilken tjänst och vilka förutsättningar som gäller.
– Sjöförmedlingen måste veta om den sökande också
söker ett befälsarbete i Finland med behörighet som
vaktstyrman. Det är också mycket viktigt att uppdatera
sina specialbehörigheter, som FRB eller ISPS, i databasen,
påminner Käldström.
VERKSAMHET SOM UTGÅR FRÅN KUNDEN
Käldström lyfter på fl era sätt fram tanken på sjöförmed-lingen
som framför allt en kundtjänst där man försöker
hitta bästa möjliga tillgängliga lösning för sjöfararen. Det
44 SUOMEN MERENKULKU J FINLANDS SJÖFART
kan också handla om att byta bransch eller starta företag.
– Jag vill möta och se kundens situation som en helhet.
Om t.ex. 40 år till sjöss har satt sina spår och kroppen har
tagit stryk är det skäl att överväga ett arbete i land. Och de
som arbetar på maskinsidan vill i sin tur gärna prova på att
bli företagare, och även det försöker jag uppmuntra.
– Om det är jobbigt att skriva CV kan jag ge tips eller så
kan vi titta på det tillsammans, beskriver Käldström.
Även om arbetslösheten inom sjöfarten ligger på 2–4
procent, dvs. läget är jämförelsevis bra, har sjöförmedling-en
visat sig behövas.
– Många som lärde sig systemet redan under den gamla
sjökvarnen är fortfarande med. För dem kan sjöförmedling-en
vara en etablerad och angenäm väg att söka jobb, medan
en del bara söker t.ex. tillfälligt arbete.
– Folk i branschen vet att de kan behöva åka på jobb
med kort varsel och kan göra det. Situationer uppstår
oväntat och ibland är det svårt att fylla en tjänst. Men som
tur är fi nns det de som är redo att åka eftersom de känner
till systemet och är vana med och tycker om jobbets rörliga
natur.
Käldström berättar som ett enskilt exempel att det allra
svåraste är att rekrytera en fartygskock på sommaren med
kort varsel.
– Även då har vi lyckats hitta någon. Det kräver fl exibili-tet,
och det fi nns som tur är i branschen.
SYNLIGHET OCH INFORMATION NYCKELFAKTORER
Käldström säger att effektiv marknadsföring är en av
tjänstens hörnstenar. Sjöförmedlingen har ingen egen
webbsida, utan man får leta efter kontaktuppgifterna på
TE-tjänsternas sida. Det går alltid att förbättra synlighe-ten.
Samarbetspartner och kontakter är extremt viktiga
även här.
– Det var nog första gången som sjöförmedlingen var
med på mässan på Åland och antalet kontakter överskred
förväntningarna. Marknadsföring och synlighet är vikti-gast
i det här arbetet. Synligheten och tillgängligheten på
nätet utvecklas alltjämt målmedvetet.
– Det fi nns inte längre någon fysisk enhet som man kan
besöka när man söker arbete. Förr kunde sjömännen ta
en taxi från fartyget till Slottsgatan för att anmäla sig, nu
sker kontakten praktiskt taget helt elektroniskt, beskriver
Käldström.
Käldström kastar över bollen till arbetsgivarna och
sjöfartsförbunden och även till de arbetssökande.
– Jag besöker gärna seminarier och utbildningsdagar för
att berätta om sjöförmedlingen. Branschens centrala aktö-rer
är helt klart förvånansvärt omedvetna om vilka tjänster
som fi nns idag, beskriver Käldström.
INFORMATIONSSÖKNING OCH LÖSNINGAR
Den senaste tiden har rederierna i ökande mängd sökt
även högre befäl via offentliga annonser. Det förklaras
kanske till viss del av att arbetssökningen internationali-serats
i och med användningen av blandbesättningar.
Käldström intygar att han känner till de internationella
” Sjöfararna borde hitta till TE-tjänsterna
lättare än i dag. En del
kallar oss fortfarande för kvarnen,
men oavsett så är vi den enda som
erbjuda arbetskraftstjänster som är
specialiserade just för sjöfarten.”