48 SUOMEN MERENKULKU J FINLANDS SJÖFART
– Olemme harjoittelumyönteinen alus ja meillä on hyvä
yhteishenki. Teemme parhaamme, että harjoittelivat
viihtyvät ja yritämme olla reiluja silloin, kun siihen on
mahdollisuus. Vastavuoroisesti odotamme asiallista
käytöstä, varsinkin silloin kun on ”tilanne päällä”.
Merivahdissa ei heti ensimmäisenä kannata nostaa jalkoja
tutkalle ja alkaa räplätä kännykkää, Koivunen tuumaa.
– Vaikka harjoittelija ei vielä osaakaan uutta työtään,
hän pystyy vaikuttamaan harjoittelun kulkuun useilla
tavoilla, Lindell lisää. Täsmällisyys, siisteys, kohteliai-suus,
aktiivinen asenne ja oma-aloitteisuus ovat harjoitte-lijan
valttikortteja, vaikka itse työ ei vielä olisikaan täysin
selvää. Kaikille ei ole valitettavasti selvää edes suihkussa
käyminen.
– Lisäksi on hyvä neuvo kysyä, jos jokin askarruttaa.
Niin, ja olla rehellinen, jos jotain on tapahtunut, jotta
suuremmilta vahingoilta vältytään. Onneksi meillä täällä
Baltic Ameliella on hyvät harjoittelijat ja homma toimii,
toteavat Koivunen ja aluksen perämies Juska Ruti
yksimielisesti.
HARJOITTELUMYLLY JAUHAA
OPPILAISTA AMMATTILAISIA
Harjoittelumyllyn toiminnan käynnisti Suomen Varusta-mot
r.y. vuonna 2012, ja se rekisteröitiin itsenäiseksi
yhdistykseksi vuonna 2015. Myllyn tarkoitus on ensisijai-sesti
jakaa harjoittelupaikat tasaisesti merenkulkuoppilai-toksille
eli toimia linkkinä laivojen ja oppilaiden välillä,
mikä vähentää varustamoiden ja koulujen työkuormaa.
Ennen Myllyä harjoittelupaikkojen järjestäminen oli
organisoimattomampaa ja jopa levällään. Oppilaat
saattoivat soitella itse varustamoihin paikkojen perässä,
mikä vei resursseja varustamoiden henkilöstöosastoilta.
Toisaalta Harjoittelumyllyn perustamisen jälkeen
oppilaat ovat passivoituneet, koska nykyisellään paikat
järjestyvät ilman oppilaiden omia ponnisteluja. Käytän-nössä
oppilaiden tulee vain kirjautua Harjoittelumyllyn
nettijärjestelmään, ylläpitää tietojaan ja lisätä itsensä
jonoon, niin ennen pitkään heihin otetaan yhteyttä.
Harjoittelijoilla on kuitenkin edelleenkin mahdollisuuk-sia
vaikuttaa tuleviin harjoittelupaikkoihin esittämällä
toiveita suoraan Myllylle. Mitä passiivisuuteen tulee, niin
oppilaat ehtivät olla aktiivisia sittenkin, kun varsinainen
harjoittelu alkaa.
– Asiallisia toiveita harjoittelujen suhteen pyritään
toteuttamaan mahdollisuuksien mukaan, Lindell kertoo.
Ruuhkaisimpina jaksoina, eli heti uudenvuoden jälkeen ja
kesällä, toiveita ei voida yhtä hyvin toteuttaa. Tuolloin
harjoittelijoita saattaa hetkellisesti olla enemmän kuin
vapaina olevia paikkoja.
– Otamme huomioon harjoittelijoiden toiveita liittyen
aluksiin, jos tilanne sallii. En lähde tarjoamaan toista
laivaa, jos harjoittelijan peruste kieltäytymiselle on ”koska
kaveri oli siellä ja se on kuulemma paska laiva”.
F Jenny Koivunen viihtyy yliperämiehen saappaissa.
Hänen positiivinen asenteensa työhön ja elämään on
inspiroivaa.