I NÄRBILD STYRMAN
Justus Nyqvist
Justus Nyqvists väg till Finland är ett resultat av ett målmedvetet och viljestarkt arbete, däri
sammanlänkandet av olika önskemål har lyckats över förväntningarna, som ett resultat av
hans sega och ihärdiga arbete. TEXT OCH BILDER: PIPSA MÖRN
Justus har studerat i Tyskland i Travemünde till
fartygsmekaniker och i Bremen till sjökapten och
han blev färdig från studierna år 2007. Sjöfartsut-bildningen
i Tyskland har en annan typ uppbyggnad
än den i Finland har, och rederinäringen har ett större
ansvar för organiseringen av praktikplatser och förverkli-gandet
av utbildningen. Justus blev först färdig fartygsme-kaniker,
innan han specialiserade sig på uppgifterna som
styrman. Han arbetade ombord på containerfartyg som
ägs av Hapag-Lloyd rederiet i Hamburg och han fick åka
jorden runt ombord på dessa fartyg. Fartygets arbetsspråk
var engelska och befälhavaren var från Tyskland. Justus
arbetade först som praktikant och senare då han fått sin
examen, arbetade han som styrman. Efter att ha arbetat
ett tag som styrman ombord på containerfartyg, önskade
han få ett bredare perspektiv på arbetsuppgifterna. Han
gjorde en förfrågan om möjligheterna att få arbeta på
Hapag-Lloyds små kryssningsfartyg, och efter att han
erhållit ett jakande besked på sin förfrågan, så sade han
upp sig från sitt arbete på containerfartyget och började
arbeta som styrman på ett av Hapag-Lloyds lyxiga kryss-ningsfartyg
som åkte jorden runt.
– Jag flög till Sydamerika och började mitt arbete som
styrman ombord på kryssningsfartyget. Vi åkte på en upp-täcktsresa
runt Antarktis, till Nya Zeeland, Mikronesien,
Kina och därifrån vidare till Japan, berättar Justus. Från
Japan flög jag tillbaka till Bremen, där vi bodde då. Jag var
ombord på fartyget i 6 månader och det lilla kryssningsfar-tyget
var en helt fantastisk upplevelse efter containerfarty-get.
Fartyget hade 130 passagerare och lika mycket perso-nal.
Jag uppskattade verkligen mycket mitt arbete ombord
på kryssningsfartyget, berättar Justus. Kryssningsfartyget
var under Bahamas flagg, törnerna ombord var långa och
arbetsavtalet var Cypriotiskt. Ingen lön utbetalades för den
lediga tiden, och löneutbetalningen upphörde på avrese-dagen
från fartyget. Det fanns heller ingen rätt till något
socialskydd. Det kändes som en lång tid att vara ett halvt
år borta från hemmet och från hustrun, trots att jag tyckte
väldigt mycket om arbetet ombord på kryssningsfartyget,
konstaterar Justus.
– Då jag kom tillbaka till Bremen, så planerade min
hustru, som är företagare och till hälften finländsk, ett
arbetspass till Finland. Hon var på väg till Pallas-Ylläsfjäl-len
som guide för skidåkning och vandring. Hon har efter
avslutade universitetsstudier hållit ett sabbatsår i Lappland
och där utexaminerats som vildmarksguide från Muonio
yrkesinstitut och hon är även utbildad personalcoach och
tränare. Jag hade alltså just kommit hem från kryssnings-fartyget
10 SUOMEN MERENKULKU J FINLANDS SJÖFART
och beslöt mig för att åka med tillsammans med
henne till Finland, berättar Justus. Jag var inte intresserad
av att arbeta så långa törner ombord längre och började
även söka arbete i Finland. Under våren, då min hustru var
ute och skidade med kunderna, så var jag i Levi och hjälpte
till i ett familjehem, och lärde mig samtidigt finska. Det var
ett givande arbete att få arbeta med barn och ungdomar.
Vi trivdes båda så bra i Finland, att vi beslöt oss för att
bosätta oss vid Enare träsk, berättar Justus ivrigt. Jag sko-lade
mig även i Esbo i en Ice Training-tilläggsskolning, för
mitt önskemål var att få arbeta på Östersjön eller i Nordeu-ropa.
Jag tänkte att Ice Training tilläggsskolningen kunde
vara en betydande fördel och underlätta mina möjligheter
att hitta en arbetsplats.
– Jag fick först ett kortvarigt arbete från ett bogserbolag
från Uleåborg och jag arbetade för bolaget under som-rarna
i ungefär fem års tid. På vintern fanns det dock inget
arbete. Då vårt andra barn föddes, så blev det allt viktigare
att ha ett regelbundet arbete, så jag sökte på nytt arbete
till finskt rederi, antingen som matros eller som styrman.
Jag var dock inte intresserad av att arbeta så långa törner
ombord som jag hade arbetat tidigare på containerfartyget
och på kryssningsfartyget. Ombord på Finnlines fartyg M/S
Finnstar arbetar vi enligt schemat tre veckor ombord och
tre veckor hemma på ledigt. Jag är också familjekär och
därför vill jag tillbringa så mycket tid som möjligt med min
familj, konstaterar Justus. Han fortsätter, att även arbetet
måste förstås vara intressant och givande och det är viktigt
att man trivs och att arbetet är trevligt, men det är också
väldigt viktigt att vara hemma.
– Jag fick alltså först ett arbete som matros ombord på
fartyget M/S Finnsky, varefter jag var som matros ombord
på M/S Finnlady, berättar Justus. Befattningen som styr-man
ombord på M/S Finnstar fick jag i april 2019, fortsätter
Justus sin berättelse. Jag är nöjd med situationen. Jag har
fått arbete i det rederiet som jag önskat mig att jag skulle
få arbeta för. Jag såg Finnlines fartygen redan då jag ännu
var i skolan i Travemünde och drömmen om att få arbeta på
dessa fartyg föddes redan då, konstaterar Justus.
– Han fortsätter, att de beslut som han gjort under sitt liv
inte enbart varit förnuftsbeslut, men att han har varit nöjd
med slutresultatet, konstaterar Justus glatt. Vi njuter med
min familj oerhört mycket över riktiga vintrar och stora
vattenområden. Vid Enare träsk har båda drömmarna kun-nat
förenas. Det är även möjligt att fiska och paddla med
kajak vid Enare träsk.
– Då jag är ombord så sköter jag förutom vaktkörningen
även om ärenden i anslutning till säkerheten ombord samt