Justus on opiskellut Saksan Travemündes-sa
laivamekaanikoksi ja Bremenissä
merikapteeniksi, josta hän on valmistunut
vuonna 2007. Saksassa merenkulunkoulu-tus
on rakentunut joiltain osin hieman eri tavoin
kuin Suomessa, ja varustamoilla on suurempi
vastuu harjoittelupaikkojen järjestämisessä sekä
koulutuksen toteuttamisessa. Justus valmistui
ensin laivamekaanikoksi, ennen erikoistumis-taan
perämiehen tehtäviin. Hän toimi Hampuri-laisen
Hapag-Lloyd varustamon omistuksessa
olevassa konttilaivassa, jolla hän pääsi ajamaan
maailman ympäri. Aluksen työkielenä oli
englanti ja päällikkö oli saksalainen. Justus oli
ensin harjoittelijana ja myöhemmin valmistuttu-aan
perämiehenä. Toimittuaan jonkin aikaa
konttilaivan perämiehenä, hänelle tuli toivomus
laajentaa näkökulmaa. Hän tiedusteli mahdolli-suuksiaan
saada vaihtaa Hapag-Lloydin pieneen
risteilyalukseen, ja saatuaan myöntävän vastauk-sen,
hän sanoutui irti konttilaivalta ja siirtyi
maailman ympäri kiertävän pieneen luksusristei-lijän
perämieheksi.
– Lensin Etelä Amerikkaan ja aloitin työt
risteilyaluksen perämiehenä. Lähdimme tutki-musmatkalle
Antarktiksen ympärille, Uuteen
Seelantiin, Mikronesiaan, Kiinaan ja sieltä sitten
Japaniin, Justus kertoo. Japanista lensin takaisin
Bremeniin, jossa asuimme tuolloin. Olin laivalla
6 kuukautta ja pieni risteilyalus oli aivan
mahtava kokemus konttilaivan jälkeen. Aluksella
8 SUOMEN MERENKULKU J FINLANDS SJÖFART
oli 130 matkustajaa ja saman verran henkilökun-taa.
Pidin todella paljon työstäni risteilijällä,
Justus kertoo. Risteilyalus oli Bahamaksen lipun
alla, törnit laivalla olivat pitkiä ja työsopimus oli
Kyproksen. Palkkaa ei maksettu vapaa-ajalta,
vaan palkan maksu loppui laivalta lähtöpäivänä.
Sosiaaliturvaa ei myöskään ollut. Puoli vuotta
tuntui pitkältä ajalta olla poissa kotioloista ja
vaimosta, vaikka pidinkin todella paljon työstäni
risteilijällä, Justus toteaa.
– Kun palasin Bremeniin, puoliksi suomalai-nen
yrittäjä-vaimoni oli suunitelemassa seuravan
työkeikan Suomessa. Hän oli menossa Pallas-
Yllästunturiin hiihtovaellus-oppaaksi. Hän on
yliopiston jälkeen pitänyt vapavuoden Lapissa ja
on valmistunut Muonion Ammattiopistolta
eräoppaaksi, ennen hänestä tullut myös systee-minen
henkilöstövalmentaja ja kouluttaja. Olin
siis juuri päässyt kotiin risteilyalukselta ja päätin
lähteä hänen mukaansa Suomeen, Justus kertoo.
En halunnut olla niin pitkiä törnejä laivalla enää
ja hain itsekin työtä Suomesta. Koko sen kevään
aikana, kun vaimoni hiihti asiakkaiden kanssa,
olin Levillä auttamassa perhekodissa, jolloin
opin samalla Suomen kieltä. Mielestäni oli
antoisaa tehdä työtä lasten ja nuorten parissa.
Viihdyimme molemmat niin hyvin Suomessa, että
päätimme muuttaa Inarinjärvelle asumaan,
Justus kertoo innostuneesti. Kävin myös
Espoossa Ice Training lisäkoulutuksen, koska
toiveenani oli saada tehdä työtä Itämerellä ja
Justus Nyqvistin
tie Suomeen on
määrätietoisen ja
lujatahtoisen
työn tulosta,
jossa usean
toiveen yhdistä-minen
on onnis-tunut
yli odotus-ten,
sitkeän ja
pitkäjänteisen
työn tuloksena.
TEKSTI JA KUVAT:
PIPSA MÖRN
LÄHIKUVASSA PERÄMIES
Justus Nyqvist