FINLANDS SJÖFART J SUOMEN MERENKULKU 55
– Mitt främsta mål just nu är att få klart studierna och
sedan få styrmansbehörighet, konstaterar han.
Enligt honom har hans studiekamrater liknande tankar.
Enligt dagens modell sköter man först studierna och går
sedan ut i arbetslivet. Ibland kan man söka praktik om det
inte finns några obligatoriska kurser, men för det mesta
följer man studieplanen där praktikperioderna infaller på
förutbestämda tider.
Man kan fortfarande få ihop sin styrmanspraktik genom
att arbeta som lättmatros, men det blir allt mer sällsynt
i och med att antalet platser blir färre. Delvis därför har
Praktikkvarnens roll förstärkts.
Idag är det normalt att skaffa behörighetsbrevet för
styrmän enbart genom praktik.
– En del av mina studiekamrater har arbetat på vatten-bussar
eller på andra mindre fartyg, men mig veterligen
inte på fartyg i utrikesfart, förklarar Korttinen.
Förutom Praktikkvarnen och arbete kan man också
skaffa sig praktik genom skolan på skolfartyg och kadet-tavtal
och genom att själv söka hos utländska rederier. Man
kan också tillgodoräkna sig en liten del av styrmansda-garna
genom simulatorkörningar.
Korttinen är nöjd med såväl Praktikkvarnens verksam-het
som med Baltic Amelie som fartyg. Stämningen på
fartyget är bra och dagarna flyter på bra. Han kan inte
nämna några direkta skillnader mellan Baltic Amelie och
hans tidigare fartyg.
– Skillnaderna ligger främst i typen av fartyg, inte
direkt i praktiken, berättar han. Jag har fått göra det jag är
intresserad av och det som står i praktikboken i alla mina
praktiker. Om man inte separat tar upp att man vill göra
en viss sak tas det för givet att man ska
hjälpa andra med det de gör.
På Baltic Amelie kör Korttinen
vakten. På dagarna består hans
arbete av vanliga däckar-beten
och på nätterna har
han sjövakten på bryggan.
I hamnen hjälper han till
efter bästa förmåga. Kort-tinen
har förstått att man
måste ha en förståelse för
arbetet på däcksidan för
att vara en bra styrman.
– Jag har faktiskt funde-rat
på att gå en matrosutbild-ning
efter styrmansstudierna.
På så sätt skulle jag förbättra
mina möjligheter att få jobb på ett
fartyg, säger han.
I vilket fall som helst är det viktigt för Korttinen att få
arbeta till sjöss, och målet är redan i sikte – när det händer
är bara en fråga om tid. Med Korttinens positiva inställning
är allt möjligt i hans framtida karriär till sjöss.
Finlands Skeppsbefälsförbund r.f. önskar Toni och öv-riga
praktikanter lycka till med praktiken och den framtida
arbetssökningen! •
Har du ett bra förslag på en artikel?
Skicka ditt tips till office@seacommand.fi
E Jenny Koivunen trivs
i sin befattning som
överstyrman. Hennes
positiva inställning till
arbetet och till livet är
inspirerande.
F Juska Ruti är på Rabn på sin första törn.
Tipset om den lediga befattningen som
juniorstyrman fick han av sin kamrat.
G M/S Baltic Amelie.
link