Purser Tomi Snellmans långa och gedigna arbetslivserfarenhet kan tydligt skönjas från hans
säkra steg och fasta handslag, då han välkomnar Finlands Sjöfartstidningens reporter
ombord på fartyget M/S Finnstar i Nordsjö hamn i Helsingfors. TEXT OCH BILDER: PIPSA MÖRN
FINLANDS SJÖFART J SUOMEN MERENKULKU 31
I NÄRBILD PURSER
Tomi Snellman
Han är ursprungligen hemma från Virdois, men
barndomen och ungdomen tillbringade han i
Björneborg och är därför en inbiten supporter av
Porin Ässät. Toms långa karriär ombord på
fartygen var ingen självklarhet, utan delvis även en följd av
olika sammanträffanden.
Tom blev student år 1977 från Björneborgs lyceums
språkklass, varefter han kallades till arméns gråa färger i
Säkylä, till granatkastarkompaniet. Efter armén fick han
en arbetsplats i Stockholm, dit även hans vänner hade åkt
på arbete. Tom fick en arbetsplats på ett sjukhus, där han
arbetade både som städare och som vaktmästare.
År 1980 fick han en studieplats vid en utbildning inom
turismnäringen, som pågick vid Åbo Handelsskola. Utbild-ningen
inom turismnäringen var mycket populär, och av
1.000 sökanden antogs 34 nya studerande. Tomi var en av
dem som blev antagen till skolan. Hans språkkunskaper
i engelska, svenska, tyska och ryska som han erhållit via
sina studier på språkklassen i Björneborgs gymnasium
kom väl till pass. Även hans praktiska kunskaper i svenska,
som han lärt sig via sitt arbete i Stockholm, räknades till
godo. Tomi utexaminerades som turismmerkonom år 1982
och fick ett sommarjobb i Tyskland i Raststätte Buddikate,
som är belägen mellan Hamburg och Lübeck. Sommarjob-bet
var mycket krävande och tungt, men samtidigt förstärk-tes
de praktiska språkkunskaperna då man samtalade på
tyska med kunderna.
Då han återvänt till Finland, så sökte och fick Tomi
först en praktikantplats i Finnairs kundtjänst som funktio-när,
och därefter fick han ett vikariat på Åbo flygplats vid
incheckningen som funktionär. Vikariatet upphörde och
Finnair hade inga lediga tjänster att erbjuda, utan det fanns
enbart periodvisa kortvariga vikariat.
Tomi blev överraskande kontaktad av Viking Line som
berättade, att de skulle ha arbete i Åbo hamn i passage-rarterminalen
åt honom. Detta var startskottet för Tomis
arbete på fartygen, och därefter har det inte längre varit
någon återvändo till de landbaserade arbetsuppgifterna.
Tomi började sköta om gruppbokningarna och arbetade
särskilt som resebokare för pensionärsgrupper.
Pensionärerna njöt av sina pensionärsresor och de häm-tade
samtidigt även från Stockholm den tidens viktigaste
vara, nämligen Bregott. ”Smörpekka” hämtade Bregott till
bildäcket berättar Tomi och fortsätter att det även fanns en
artist som uppträdde ombord samt dans och bingo.
– Jag ordnade program åt pensionärerna och var även
själv med på resorna. I något skede började jag tänka, att
varför skulle jag inte kunna söka mig på arbete ombord
istället, fortsätter Tomi sin berättelse.
Sagt och gjort. Tomi märkte att M/S Olympia sökte en
receptionist. Han sökte och fick platsen efter en intervju.
Tomis första arbetspass ombord var dramatiskt o han kom-mer
alltid att komma ihåg den natten.
– Jag placerades på min första arbetsdag i nattskift och
det berättades åt mig, att det var bra att börja med nattskif-tet,
för det brukade inte hända just någonting om nätterna.
Men en passagerare fick en allvarlig sjukdomsattack mitt
i natten och då var vi ute på havet och vi fick kalla på en
helikopter. Alla samtal kom till respan, men det fanns till
all tur även en sjuksköterska ombord.
Tomi arbetade ombord på M/S Olympia fram till dess att
nybygget M/S Kalypso blev klart sommaren 1990, varefter
han flyttades till Kalypsos reception på arbete.
– Kalypso var ett fint fartyg, det fanns stora lyx hytter
och stora fönster, det var absolut det bästa fartyget som nå-gonsin
trafikerat på Åbo linjen, berättar Tomi med vemod i
rösten.
Tomi berättar, att han arbetat ombord på M/S Kalypso
fram till år 1994, då rederiet gick i konkurs och arbetsför-hållandet
på Slite upphörde med anledning av konkurs-försättandet.
SF Line ringde åt honom en kort tid efter
konkursförsättandet och erbjöd åt honom flera vikariat.
Tomi arbetade i ca ett års tid med vikariaten. Det fanns
inga fasta tillsvidareanställningsförhållanden då att tillgå,
och när Tomi märkte att Finnlines sökte efter en purser för
en fast tillsvidareanställning ombord på M/S Finnhansa, så
beslöt han att söka tjänsten. Tomi fick arbetet som purser
år 1995 och har därefter tjänstgjort för Finnlines, alltså
sammanlagt i 24 års tid.
Tomi var först på M/S Finnhansa och M/S Finntrader,
varefter han förflyttades till M/S Finnstar och M/S Finn-lady.
De två sist nämnda fartygen var han med och avhäm-tade
från varvet i Italien då de blivit färdigställda och Tomi
återgick från arbetet ombord på M/S Finnlady till M/S
Finnstar år 2010.
Hur anser Tomi att arbetsbilden ombord har förändrats
under årens lopp?
– Vi arbetar ombord i tre veckor varefter vi har tre
veckor ledigt. Denna rytm passar bra åt mig. Enligt min
uppfattning så var bytesschemat ombord på passagerar-färjorna
på linjen Åbo-Stockholm med en vecka ombord
och en vecka hemma stressigare. En del av privata livets
händelser missar jag p.g.a. arbetet ombord, men jag är å
andra sidan en längre och enhetligare tid hemma, då jag är A