G Harjoitusmyllyn toiminnanjohtaja Bernt Lindell jakamassa harjoitteluinfoa Axxelin
uusille ammattikoululaisille Aboa Maressa.
FINLANDS SJÖFART J SUOMEN MERENKULKU 49
– Mutta jos henkilöllä on esimerkiksi vaikeita allergioi-ta,
tälläiset asiat otan ehdottomasti huomioon paikkaa
järjestäessä. Pienemmillä aluksilla ei välttämättä ole
resursseja huolehtia poikkeavan ruokavalion toteutumi-sesta
samalla tavalla kuin isommassa laivassa, jossa on
enemmän henkilökuntaa, Lindell valottaa.
Harjoittelulaivoja on Lindellin mukaan noin 70-80, ja
niillä yhteensä noin 100-120 harjoittelupaikkaa. Luvut
elävät muun muassa aluskauppojen, alusten linjan ja
vuodenaikojen mukaan.
PERÄMIEHEKSI TAI MATRUUSIKSI – KUNHAN PÄÄSEE TÖIHIN!
Lappeenrannasta merille suuntaava 18-vuotias Toni
Korttinen opiskelee Ekamissa Kotkassa perämieheksi, ja
Baltic Amelie on hänen kuudes harjoittelulaivansa.
Praktiikkaa on kertynyt kasaan lähes 300 päivää, ja
miehellä on selkeät suunnitelmat tulevaisuuden suhteen.
– Nyt ykköstavoite on saada opiskelut valmiiksi, ja
ottaa sitten perämiehen kirjat ulos, hän toteaa.
Samantyyppisiä ajatuksia on hänen mukaansa hänen
opiskelukavereillaan. Nykymallin mukaan ensin hoidetaan
opiskelut, sitten siirrytään työelämään. Joskus voi
periaatteessa hakea harjoittelua, jos ei ole pakollisia
kursseja, mutta lähtökohtaisesti seurataan opintosuunni-telmaa,
jossa harjoittelujaksot ovat ennalta määrättyinä
ajankohtina.
Perämiespraktiikkaa voi edelleen kerätä myös puoli-matruusin
työtä tekemällä, mutta tämä käy jatkuvasti
harvinaisemmaksi paikkojen vähentyessä. Osittain siksi
myös Harjoittelumyllyn rooli on korostunut.
Nykyään on arkipäivää hankkia perämiehen pätevyys-kirjat
pelkästään harjotteluiden kautta.
A
G M/S Baltic Amelie.