G Luettelo Höyryjäänmurtaja Tarmon komentosillalla olevista navigointilaitteista.
• Förteckning över navigeringsutrustningen ombord på Ångisbrytaren Tarmos kommandobrygga.
Ångisbrytaren TARMO
Tarmo som byggdes år 1907 i England (Newcastle upon Tyne) var storfurstendömet Finlands
tredje isbrytare när den blev färdig. Med den växande utrikeshandeln i början av 1900-talet
räckte inte de två tidigare isbrytarna Murtaja (1889) och Sampo (1898) till för att hålla
farlederna öppna för vintertrafiken.
TEXT: MUSEETS HEMSIDA, DÄR MAN KAN LÄSA MERA ON ÅNGISBRYTAREN TARMO
HTTPS://WWW.KANSALLISMUSEO.FI/SV/SUOMENMERIMUSEO/KOKOELMAT/MUSEOALUKSET/ANGISBRYTARE-TARMO •
BILDER: PIPSA MÖRN
FINLANDS SJÖFART J SUOMEN MERENKULKU 15
T ill en början var isbrytarnas huvuduppgift att hålla
farlederna öppna till våra vinterhamnar Hangö
och Åbo samt att förlänga seglatstiden till ham-narna
i Helsingfors, Kotka, Tallholmen, Raumo
och Vasa. Därutöver assisterade isbrytarna fartyg som
hamnat i sjönöd.
Tarmo representerar den amerikanska typens isbrytare
med vass bog. Den var den kraftikaste och effektivaste
isbrytaren i Finland under 1900-talets första årtionden
och kunde ta sig igenom cirka 80 cm tjock fastis. I svårare
isförhållanden tog sig fartyget framåt genom att störta mot
isen. Förpropellern underlättade framfarten i isar. På öppet
hav var Tarmos färdhastighet 13 knop.
Under första världskriget tjänstgjorde Tarmo i den ryska
Östersjöflottan och bistod krigsfartyg och militära trans-porter.
När Finland blev självständigt år 1917 och inbördes-kriget
bröt ut i januari 1918 var fartyget fortfarande i rysk
besittning i Helsingfors. På order av senatens ordförande
P. E. Svinhufvud kapade självständighetsaktivisterna
Tarmo.
Under vinterkriget underordnades isbrytarna försvars-makten
och beväpnades. I januari 1940 bombades Tarmo i
Kotka hamn, varvid 39 man omkom och 13 sårades. Farty-gets
förskepp skadades svårt i olyckan och en del av inre
utrymmen förstördes i branden. Under fortsättningskriget
deltog Tarmo i skenmanövern Nordwind söder om Utö.
De sista åren tjänade Tarmo under namnet Apu fram till
år 1970 varefter man beslöt om en renovering till museifar-tyg.
Renoveringsarbetet utfördes i Kotka Varv under åren
1990–1992. Sjöfartsstyrelsen överlät det renoverade far-tyget
till Museiverket och 1992 placerades Tarmo i Kotka.
Sedan juli 2008 har Tarmo varit öppen för allmänheten vid
Maritimcentret Vellamos museifartygsbrygga som en del av
Finlands sjöhistoriska museets utställningar. •
/ANGISBRYTARE-TARMO