Nopein tieto meistä netissä www.seacommand.fi
FINLANDS SJÖFART J SUOMEN MERENKULKU 3
PÄÄKIRJOITUS • LEDARE
Höstens
löneförhandlingar
Finlands Skeppsbefälsförbunds utrikesfar-tens
kollektivavtal är samkopplad med
klausuler att inkommande vårens löneför-höjningar
1.3.2020 skall göras bl.a. efter:
- den allmänna ekonomisk situation i
Finland
- situationen för den finska sjöfartsnäringen samt de
finsk sjömännens sysselsättnings grad
- de löneuppgörelser som ingåtts efter detta protokoll,
särskilt inom exportindustrin och inom närliggande
transportsektorer och
- utvecklingen av löntagarnas inkomst och köpkraft.
Vi väntar med spänning vilka uppgörelser bl.a.
exportindustrin och inom närliggande transportsekto-rer
kommer till under höstens gång. Det kommer att
bli en tuff höst, tror jag på basen om man beaktar vad
andra branscher signalerar för stunden.
Också sjöfartens inrikestrafik påverkas direkt av
dessa uppgörelser för de flesta kollektivavtal som för-bundet
ingått med diverse arbetsgivare är löneförhöj-ningen
samkopplad med utrikesfartens löneförhöjning.
Finlands Skeppsbefälsförbund har fungerat som
värd, i slutet av september i Helsingfors, för IFSMA
45th AGA eller m.a.o. Den Internationella Federationen
för Fartygsbefälhavare föreningars årliga generalför-samling.
Den 45:e i ordningen. Federationen har långa
traditioner och har år 1975 beviljats konsultativt status
gentemot IMO som medför närvarorätt för federa-tionen
som en ”icke statlig organisation” på alla IMO
möten. Detta har medfört en ypperlig möjlighet för
federationen att påverka i ärenden som berör all sjöfart
ute i världen.
Det har varit en stor ära för Finland och förbundet
att få ca 40st delegater från 25 olika länder till Finland
och få en chans att presentera finsk sjöfart samt vårt
vackra land som vi alla bör vara så stolt över. Finland
är ett fint land att bo och leva i! •
Jag önskar er alla en fin höst!
VERKSAMHETSLEDARE
JOHAN RAMSLAND
Syksyn
palkkaneuvottelut
Suomen Laivanpäällystöliiton ulkomaanlii-kenteen
työehtosopimukset ovat linkitetty
klausuuleihin että tulevan kevään palkan-korotukset
1.3.2020 pitää huomioida mm
seuraavat seikat:
- Suomen yleinen taloustilanne
- suomalaisen merenkulkuelinkeinon tilanne ja
suomalaisten merenkulkijoiden työllisyys
- tämän pöytäkirjan jälkeen solmitut palkkaratkaisut
erityisesti vientiteollisuudessa sekä siihen liittyvässä
kuljetussektorissa sekä
- palkansaajien ansioiden sekä ostovoiman
kehittyminen.
Odotamme jännittyneinä, minkälaisia toimenpiteitä
muun muassa vientiteollisuus ja siihen linkittyvät
kuljetusalan sektorit päätyvät syksyn aikana. Uskoi-sin
että edessä on tiukka syksy jos katsoo mitä muut
alat ovat indikoineet tilanteesta tällä hetkellä.
Ratkaisut vaikuttavat myöskin kotimaanliikentee-seen
suoraan, koska melkein kaikki kotimaanliiken-teen
työehtosopimukset, mitkä liitto on tehnyt, niissä
on suora linkitys ulkomaanliikenteen palkkaratkai-suun
tavalla tai toisella.
Suomen Laivanpäällystöliitto on toiminut isäntänä
Helsingissä syyskuun lopussa IFSMA 45th AGA eli
toisin sanoen Kansainvälisen Laivanpäällikköyhdis-tysten
Federaation vuosittaisessa yleiskokouksessa.
Se oli järjestyksessä federaation 45. yleiskokous.
Pitkät ovat perinteet Federaatiolla ja Federaation on
myönnetty sitten vuoden 1975 konsultoivan järjestön
status IMO:ssa. Tämä on tuonut mukana oikeuden
osallistua kaikkiin IMO:n kokouksiin ja oivan mahdol-lisuuden
federaatiolle vaikutta merenkululisissa
asioissa kansainvälisesti.
On ollut Suomelle ja Suomen Laivanpäällystöliitolle
suuri kunnia saada noin 40 edustajaa 25 maasta
Suomeen. Tämä antoi meille kaikille mahdollisuuden
esitellä suomalaista merenkulkua sekä kaunista
maatamme josta meidän tulisi kaikkien olla todella
ylpeitä. Suomi on hyvä paikka asua ja elää! •
Toivon teille kaikille hyvää syksyä!
TOIMINNANJOHTAJA
JOHAN RAMSLAND
/www.seacommand.fi