LÄHIKUVASSA PURSERI
Tomi Snellman
Tomi on ollut laivatyössä pitkään. Hän on
lähtöisin Virroilta, lapsuus ja nuoruus
vietetty Porissa ja siksi vannoutunut
Porin Ässien kannattaja. Tomin pitkä ura
laivoilla ei ollut itsestään selvä, vaan osittain
sattumankin tulosta.
Tomi kirjoitti ylioppilaaksi vuonna 1977 Porin
lyseon kieliluokalta, jonka jälkeen armeijan
harmaat kutsuivat miehen Säkylän kranaatinhei-tinkomppaniaan.
Armeijan jälkeen hän sai
työpaikan Tukholmasta, jonne myös hänen
kaverinsa olivat lähteneet töihin. Tomi sai
työpaikan sairaalasta, jossa hän toimi siivoojana
sekä vahtimestarina. Vuonna 1980 hän sai
opiskelupaikan Turun Kauppakoulun yhteydessä
olevasta matkailukoulusta. Hakijoita matkailu-kouluun
oli noin 1.000 joista 34 valittiin opiskele-maan.
Tomi oli siis yksi niistä, jotka hyväksyttiin
opiskelemaan. Hänen Porin lyseon kieliluokalta
hankkimastaan englannin, ruotsin, saksan ja
venäjän kielitaidosta oli todella paljon hyötyä.
Myös hänen Tukholmasta hankkimansa vankka
käytännön kielitaito ja työkokemus luettiin
eduksi. Tomi valmistui matkailumerkonomiksi
vuonna 1982 ja sai kesätyöpaikan Saksasta
Hampurin ja Lyypekin välissä sijaitsevasta
paikasta nimeltä Raststätte Buddikate. Kesätyö
M/S Finnstarin
purserilla on
pitkän ja vankan
urakehityksen
tuoma varmuus
askelissaan ja
kättelyssään,
kun hän toivot-taa
Suomen
Merenkulkuleh-den
toimittajan
tervetulleeksi
laivaan Helsin-gin
Vuosaaren
satamassa.
TEKSTI JA KUVAT:
PIPSA MÖRN
28 SUOMEN MERENKULKU J FINLANDS SJÖFART
oli todella rankkaa ja vaativaa työtä, mutta
samalla myös käytännön kielitaito vahvistui, kun
asiakkaiden kanssa puhuttiin saksaa.
Palattuaan Suomeen, Tomi haki ja sai virkaili-jan
harjoittelupaikan Finnairilta, jonka jälkeen
hän pääsi Turun lentokentälle lähtöselvitysvir-kailijan
sijaiseksi. Sijaisuus päättyi, eikä Finnai-rilla
ollut vapaita vakituisia virkoja tarjolla ja
ainoastaan harvakseltaan myös sijaisuuksia.
Yllättäen Viking Line kuitenkin otti yhteyttä
Tomiin ja kertoi, että heillä olisi työtä tarjolla
Turun sataman matkustajaterminaalissa. Tämä
oli Tomin lähtölaukaus laivatyöhön, eikä sen
jälkeen miehellä ole ollutkaan paluuta maapuo-len
töihin. Tomi siirtyi hoitamaan ryhmävarauk-sia
ja toimi myös erityisesti eläkeläisryhmien
matkanvaraajana.
Eläkeläiset nauttivat eläkematkailusta, he
hakivat samalla sen ajan hittituotetta eli Bregot-tia
Tukholmasta. ”Voipekka” toi Bregotin
autokannelle Tomi kertoo ja jatkaa, että laivoilla
esiintyi myös artisti ja oli tansseja sekä bingoa.
Järjestin ohjelmaa eläkeläisille ja olin itse
mukana matkoilla. Jossain vaiheessa aloin jo
miettimään, että miksi en hakisi laivoille töihin
Tomi jatkaa.
Sanottu ja tehty. Tomi huomasi, että M/S