VILLE KÄLDSTRÖM
Turun merivälityksestä kuvailee työtään
”yhden miehen myllyksi”
Käldström on vetänyt Te-palveluissa
merivälitystoimintaa Turussa n. 1,5
vuotta. Hän kertoo, että merivälitys
korvasi nimikkeenä ehkä seiloreiden
keskuudessa tutummaksi käyneen ’myllyn’ jo
noin 10 vuotta sitten. Samaan aikaan työvoima-toimistot
muuttuivat TE-palveluiksi. Nimikkei-den
muutoksista huolimatta itse palveluiden
sisältö on pitkälti sama kuin ennenkin, mutta
markkinointia alan piirissä tulisi tehostaa.
Käldström kertoo, että eri TE-nimikkeiden
käytössä esiintyy edelleen sekavuuttakin, mutta
tärkeintä on kuitenkin saada asiaansa eteenpäin.
– Merenkulkijoiden olisi nykyistä paremmin
löydettävä tiensä TE-palveluihin. Jotkut kutsuvat
meitä edelleen merimyllyksi, mutta yhtä kaikki,
vain meillä on tarjota nimenomaan merenkul-kuun
erikoistuneet työvoimapalvelut.
Käldströmin mukaan hänen päätehtävänsä on
yksinkertaistettuna ehdotella nimiä varustamoil-le
sopivan työvoiman saamiseksi aluksille. Alan
luonteeseen kuuluen tilanteet tulevat joskus
pöydälle hyvinkin lyhyellä varoitusajalla, ja
välitystyö vaatii joustavuutta sekä nopeaa
reagointia.
– Toki varustamoilla on omat systeeminsä ja
nimiä valmiina listoilla. Osa varustamoista
käyttää merivälitystä paljonkin, toiset eivät
käytännössä lainkaan. Kuitenkin yleisenä
trendinä voin vilpittömästi todeta, että palvelui-den
kysyntä on ollut kasvamaan päin. Käydessä-ni
toukokuussa Maarianhaminan Sjöfartens dag
– messuilla kontakteja tuli todella paljon,
Käldström kuvailee.
Käldström kuvailee itseään ’koko maan
koordinaattoriksi’ myös sellaisten henkilöiden
osalta, jotka eivät ehkä edes tiedä kuuluvansa
merivälityksen piiriin. Huolimatta siitä, että
kyseessä on Turussa toimiva Varsinais-Suomen
merivälitys, yhteydenottoja ohjautuu Käldströ-min
käsiteltäväksi ympäri maata.
– Muualla maassa asuvat ottavat ensisijaisesti
yhteyttä oman kuntansa tai alueensa TE-palve-luihin,
jotka sitten ohjaavat asiakkaat tänne
meille.
– Minut tavoittaa sähköpostilla tai soittamalla
sekä jättämällä soittopyynnön tarvittaessa. Jos
hakija tulee muualta, on ensin otettava yhteyttä
paikallisiin TE-palveluihin, joista hakija sitten
40 SUOMEN MERENKULKU J FINLANDS SJÖFART
ohjataan Turun merivälitykseen, mikäli tarvetta
ilmenee. Nykyisin tieto kulkee sähköisesti
kätevästi ja nopeasti, ja alalle tyypillisesti
merimiehet hakevat laivatöitä ympäri maan.
Toinen merivälitys toimii Turun ohella Maarian-haminassa.
Turussa palvellaan suomeksi ja
ruotsiksi, Ahvenanmaalla kielet ovat ruotsi tai
englanti. Helsingin merityövälitys loppui jo noin
10 vuotta sitten, Käldström kertoo.
ELETTÄVÄ AJAN HERMOLLA
Käldström haluaa painottaa merenkulkualan
erityisluonteen ymmärtämystä merityövälityk-sessä.
Samoin hakijan puolelta hän kokee
erityisen tärkeänä täyttää tietonsa tarkalleen
oikein työnhakuprofiiliin, jota on sitten helppo ja
nopea päivittää esim. uusien kurssitodistusten
muodossa. Käldström on hyvinkin tietoinen alan
profiloitumisesta jatkuvan lisä- ja täydennyskou-lutuksen
vaatimuksiin.
– Kyse on kompleksisesta ja jatkuvasti
muuttuvasta alasta, ja on varmasti mukavampi
asioida merenkulun erityispiirteet hallitsevan
henkilön kanssa.
– Varustamon näkökulmasta vaaditaan ripeitä
toimia, ja rekrytointi käykin usein varsin
sutjakasti. Tämä juuri edellyttää sitä, että
kysyntä ja tarjonta kohtaavat ja molemmat
osapuolet ovat tietoisia mihin toimeen ja millä
edellytyksillä työtä ollaan hakemassa.
– Merivälityksen täytyy tietää, etsiikö hakija
vaikkapa vahtiperämiehen pätevyyskirjalla myös
päällikön töitä kotimaasta. Samoin on hyvin
tärkeää päivittää lisäpätevyytensä kuten FRB-
tai ISPS-kirja ajantasaiseen tietokantaansa,
Käldström muistuttaa.
ASIAKASLÄHTÖISTÄ TOIMINTAA
Käldström tuo monella tavalla esiin ajatusta
merivälityksestä ennen kaikkea asiakaspalvelu-na,
jossa haetaan merenkulkijalle parasta
mahdollista tarjolla olevaa ratkaisua. Se voi olla
myös alan vaihto tai yrittäjyys.
– Haluan kohdata ja katsoa asiakkaan
tilanteen hyvin kokonaisvaltaisesti. Jos vaikka
40 vuoden seilausura on jättänyt jälkensä, ja
paikat ovat sen mukaisessa kunnossa, on syytä
miettiä töitä maissa. Etenkin konepuolen
kavereilla taas ilmenee halua yrittäjyyteen, ja
– On hyvin
oleellista, että
saamme meri-työtä
hakevalta
tarkat ja oikea-aikaiset
tiedot
niin pätevyyk-sistä
kuin
työhistoriasta,
toteaa Ville
Käldström
Varsinais-
Suomen
TE-palveluiden
merivälityksestä.
TEKSTI JA KUVA:
MIKKO LAITINEN
A