G Purseri Tomi Snellman.
FINLANDS SJÖFART J SUOMEN MERENKULKU 29
Olympia haki reseptionistia. Hän haki paikkaa ja sai sen
haastattelun jälkeen. Tomin ensimmäinen vuoro laivalla
oli dramaattinen ja ikimuistoinen.
– Minut laitettiin ensimmäisenä työpäivänä yövuoroon
ja kerrottiin, että siitä on hyvä aloittaa, koska öisin ei juuri
tapahdu mitään. No, matkustaja sairastui vakavasti
keskellä yötä sairauskohtaukseen ja helikopteri tilattiin
laivalle, kaikki soitot tulivat respaan, mutta onneksi laival-la
oli myös tuolloin jo sairaanhoitaja, Tomi kertoo.
Tomi oli töissä M/S Olympialla siihen saakka, kunnes
M/S Kalypso valmistui kesällä 1990, jolloin hän siirtyi
Kalypson respaan töihin.
– Kalypso oli hieno laiva, siinä oli isoja luksushyttejä ja
isoja ikkunoita, se oli ehdottomasti mielestäni paras laiva,
joka on koskaan ollut Turun linjalla, Tomi kertoo haikeal-la
äänensävyllä.
Tomi kertoo olleensa M/S Kalypsolla vuoteen 1994
saakka, jolloin varustamo ajautui konkurssiin ja työt
Slitellä päättyivät konkurssin johdosta. SF Line soitti
hänelle pian konkurssiin asettamisen jälkeen ja tarjosi
useita sijaisuuksia, joita Tomi tekikin noin vuoden verran.
Vakituisia paikkoja ei kuitenkaan tuolloin ollut ja kun
Tomi huomasi Finnlinesin hakevan vakituista purseria
M/S Finnhansalle, niin hän päätti hakea paikkaa. Tomi sai
purserin paikan vuonna 1995 ja on siitä lähtien ollut
Finnlinesin palveluksessa, eli yhteensä 24 vuotta. Tomi oli
ensin M/S Finnhansalla ja M/S Finntraderilla, jonka
jälkeen hän siirtyi M/S Finnstarille ja M/S Finnladylle.
Kahta viimeksi mainittua alusta hän oli myös mukana
hakemassa Italiasta niiden valmistuttua ja M/S Finnstaril-la
Tomi palasi Finnladyn jälkeen vuonna 2010.
ENTÄ MITEN TYÖNKUVA ON VUOSIEN
SAATOSSA TOMIN MIELESTÄ MUUTTUNUT?
– Teemme laivalla kolme viikkoa töitä, jonka jälkeen
olemme kolme viikkoa vapaana. Minulle tämä rytmi on
sopiva. Mielestäni Turku-Tukholma linjan matkustusauto-lauttojen
vuorottelu, jossa tehtiin viikko töitä – viikko
vapaata, oli stressaavampaa. Toki minulta jää osa yksityi-sen
elämän tapahtumista kokematta laivatyön johdosta,
mutta olen sitten vastaavasti pidempään myös kotona,
jolloin jää pidempi ja yhtenäisempi aika perhe-elämän
viettämiseen, matkustamiseen ja harrastuksiin.
– M/S Finnstarilla työnkuva on monipuolinen ja laaja ja
asiakkaiden kanssa toimiminen on antoisaa. Asiakkaat
ovat mukavia ja pidän vahvuutena sitä, että saan toimia
asiakasrajapinnassa ja toteuttaa sitä palvelua, jota
matkustajille on luvattu ja siten varmistaa, että matkusta-jat
viihtyvät ja palaavat uudestaan laivalle. Mielestäni on
suuri etu, että saa jutella matkustajien kanssa ja samalla
oppia uusia asioita. Meillä on heinäkuussa yleensä
enemmän ohjelmaa, esim Duo esiintyy kesäisin baarissa ja
leikkitäti viihdyttää teemajuttujen parissa perheen
pienimpiä. Nautin siitä, kun aluksella on paljon matkusta-jia,
joiden kanssa saan jutella. Osa matkustajista on
matkustanut kanssamme useita kertoja ja heistä on tullut
henkilökohtaisia ystäviäni. Nautin siitä, kun saan auttaa
ihmisiä ja kuuntelen mielelläni ihmisten tarinoita.
Palveluhalukkuus on ominaisuus, joka lähtee itsestään,
asiaa voi toki opettaa ja vaatia, mutta sisäinen halu ja
kiinnostus ihmisten palvelemiseen lähtee itsestään.
Kuuntelen aina, jos ihminen haluaa tulla puhumaan
kanssani.
– Teemme aktiivisesti yhteistyötä muun muassa
Kristina Cruisesin kanssa heidän järjestämien Saksaan
suuntautuvien teemamatkojen ympärillä kuten esim
jouluristeilyt, Pohjois-Saksan helmet, Berliinin, Lyypekin
ja Hampurin matkat. Tuolloin meillä on Kristina Cruisesin
itsensä valitsemat artistit laivalla esiintymässä ja muuten-kin
teemamatkoille erityisesti suunniteltua ja sopivaa
matkaohjelmaa.
– Pidämme myös laivalla kokouksia osastoittain, jolloin
jokaisella on mahdollisuus vaikuttaa yhteistyön kautta
sekä henkilökunnan viihtyvyyteen että ulkoisten asiakkai-den
asiakastyytyväisyyteen. Tomi toteaa, että henkilökun-nan
viihtyvyys vaikuttaa myös asiakkaiden viihtyvyyteen.
Konttorin kautta laivalle saapunutta kiitosta arvostetaan,
ja henkilökunnasta tuntuu hyvältä, kun asiakas laittaa
hyvästä palvelusta hyvää palautetta ja kiitosta.
– Työtehtävissä on mahdollisuus kehittyä ja samalla
oppia jatkuvasti uutta. Nyt osallistun esim. Markkinointi-instituutin
ja Finnlinesin järjestämään koulutukseen, joka
tähtää lähiesimiestutkinnon suorittamiseen. Koulutus on
suunniteltu siten, että se voidaan suorittaa osittain
etäopiskeluna ja verkko-opiskeluna. Koulutukseen sisältyy
myös muutama lähipäivä Espoossa ja näyttötutkinto
suoritetaan syksyllä laivalla. A