R ederi AB Nathalies Baltic Amelie ankom Åbo
från Grenå i Danmark för ett drygt dygn sedan
och lastningen är i full gång. Det är en solig
augustimorgon och provianten har precis tagits
emot. Päronen som kom med är frysta, då de har förvarats
för kallt.
– De här duger inte, konstaterar fartygets befälhavare
Albert Henricson, när vi sätter oss i fartygsmässen för att
växla några ord med besättningen. De här betalar vi inte
för, tillägger han.
Även om det är hektiskt står det med en gång klart att på
det här fartyget sköter man saker och ting på rätt sätt och
endast det bästa duger. Detsamma gäller praktikanterna.
Tidtabellerna är strikta, så det hjälper verkligen att snabbt
få ett grepp om saker och ting.
– Bäst klarar sig praktikanter som tar eget initiativ och
verkligen är intresserade av branschen. Man behöver inte
kunna allt och man får göra fel. Det viktigaste är att man
lär sig av sina misstag, konstaterar överstyrman Jenny
Koivunen, som är praktikansvarig på fartyget.
Fartyget har två vassa praktikanter: Akseli Heinonen
på maskinsidan och blivande styr-mannen
Toni Korttinen.
– Vi är ett praktikvänligt
fartyg och har god la-ganda.
54 SUOMEN MERENKULKU J FINLANDS SJÖFART
Vi gör vårt bästa
för att praktikanterna
ska trivas och för-söker
vara schyssta
när det är möjligt.
I gengäld förväntar
vi oss ett sakligt be-teende,
speciellt då
det är ”skarpt läge”.
Har man sjövakten
bör man inte med en
gång lägga upp benen på
radarn och börja pilla på
mobilen, funderar Koivunen.
– Även om praktikan-ten
ännu inte kan sitt nya
arbete kan han eller hon
påverkar praktikens gång
på flera sätt, tillägger
Lindell. Punktlighet, renlig-het,
hövlighet, en aktiv inställning och förmåga att ta eget
initiativ är praktikantens trumfkort, även om man kanske
inte kommit underfund med själva arbetet ännu. Alla för-står
dessvärre inte ens att de bör duscha.
– Dessutom är det bra att fråga om man undrar över
något. Ja, och så att vara ärlig om något har hänt så att man
undviker större skador. Som tur är har vi på Baltic Amelie
bra praktikanter och allt fungerar som det ska, konstaterar
Koivunen och fartygets styrman Juska Ruti enhälligt.
PRAKTIKKVARNEN GÖR ELEVER TILL PROFFS
Praktikkvarnens verksamhet startades 2012 av Rederierna
i Finland r.f. och registrerades som självständig förening
2015. Kvarnens syfte är i första hand att dela ut praktik-platser
jämnt till sjöfartsläroverken, dvs. fungera som länk
mellan fartygen och eleverna, vilket minskar rederiernas
och skolornas arbetsbelastning.
Före Kvarnen var arbetet med att ordna praktikplatser
mer oorganiserat och till och med utspritt. Eleverna kunde
själva ringa rederierna och fråga efter platser, vilket tog
upp resurser på rederiernas personalavdelningar.
Å andra sidan har eleverna blivit mer passiva sedan
Praktikkvarnen grundades, eftersom platserna numera
anordnas utan att eleverna själva behöver göra något. I
praktiken behöver de bara logga in i Praktikkvarnens
webbsystem, hålla sina uppgifter uppdaterade och ställa
sig i kö, så kontaktas de förr eller senare.
Praktikanterna har dock fortfarande möjlighet att
påverka sina framtida praktikplatser genom att lägga fram
önskemål direkt till Kvarnen. Vad gäller passiviteten hinner
eleverna vara aktiva när själva praktiken börjar.
– När det gäller sakliga önskemål om praktik försöker
vi uppfylla dem i den mån det är möjligt, berättar Lindell.
Under mer hektiska perioder, dvs. direkt efter nyår och på
sommaren, är det inte lika lätt att uppfylla önskemålen. Då
kan det ett tag finnas fler praktikanter än lediga platser.
– Vi beaktar praktikanternas önskemål om fartyg,
om det är möjligt. Jag erbjuder inte ett annat fartyg om
praktikantens grund till att neka är ”en kompis gjorde sin
praktikperiod där och det är visst ett skit fartyg”.
– Men om personen till exempel har svåra allergier tar vi
absolut hänsyn till det när vi ordnar en plats. Mindre fartyg
har inte nödvändigtvis resurser för att ordna en annan kost
på samma sätt som man har på ett större fartyg med mer
personal, förklarar Lindell.
Enligt Lindell finns det ca 70–80 praktikfartyg med to-talt
ca 100–120 praktikplatser. Siffrorna varierar bl.a. efter
handelsfartyg, fartygets linje och årstid.
STYRMAN ELLER MATROS – BARA MAN FÅR ETT JOBB!
18-åriga Villmanstrandsbon Toni Korttinen studerar till
styrman vid Ekami i Kotka, och Baltic Amelie är hans
sjätte praktikfartyg. Han har fått ihop nästan 300 praktik-dagar
och har tydliga planer för framtiden.
G Styrmanspraktikanten
Toni Korttinen berättar, att
praktiken förlöpt utan några
större överraskningar. H Praktikkvarnens verkställande direktör Bernt Lindell
delar ut information om praktikplatser till skolan Axxels
nya elever i Aboa Mare.