siihenkin vaihtoehtoon koitan osaltani kannustaa.
– Jos taas vaikka CV:n teko takkuaa, voin antaa siihen
vinkkejä tai voimme vaikka katsoa asiaa eteenpäin
yhdessä, Käldström kuvailee.
Vaikka merialan työttömyys liikkuu 2-4 prosentissa, eli
työtilanne on verraten hyvä, merivälitys on osoittanut
tarpeellisuutensa.
– Monet jo vanhan merimyllyn aikana systeemin
oppineet, ovat edelleen vahvasti mukana. Heille meriväli-tys
voi olla jo vakiintunut ja mieluisa väylä työnhakuun,
kun osa etsii esimerkiksi vain
tilapäistöitä.
– Alan ihmiset kyllä tietävät ja osaavatkin vastata
nopean töihin lähdön vaatimuksiin. Tilanteet tulevat eteen
yllättäen, ja joskus vetää tiukalle täyttää paikka. Mutta
lähtövalmiutta onneksi on, kun systeemi on tuttu ja
merialan ihmiset ovat sekä tottuneet että pitävätkin työn
liikkuvasta luonteesta.
Käldström kertoo yksittäisenä esimerkkinä, että
kesäaikaan nopealla aikataululla tarvittava laivakokki on
kaikkein haastavin rekrytointi.
– Näihinkin tilanteisiin on kuitenkin lähtijä löydetty. Se
vaatii joustavuutta, ja sitä alalla onneksi on.
NÄKYVYYS JA TIEDOTUS AVAINTEKIJÄT
Käldström alleviivaa tehokasta markkinointia yhtenä
palvelun kulmakivenä. Merivälitykselle ei ole omaa
nettisivua, vaan yhteystietoja saa jonkin verran haeskella
TE-palveluiden sivustolta. Näkyvyyttä olisi aina mahdol-lista
parantaa. Yhteistyökumppanit ja kontaktit ovat
tässäkin oleellisen tärkeitä.
– Merivälitys oli varmaan ensimmäistä kertaa mukana
Ahvenanmaan messuilla, ja yhteydenottojen määrä ylitti
odotukset. Markkinointi ja näkyvyys ovat tässä työssä se
tärkein pointti. Nettinäkyvyyttä ja saavutettavuutta sitä
kautta kehitetään edelleen määrätietoisesti.
– Ei ole merityönhakuun enää fyysistä yksikköä, johon
voisi suoraan tulla käymään. Kun ennen merimies saattoi
laivalta päästyään ajaa taksilla Linnankadulle ilmoittautu-maan,
nyt yhteydenotot tapahtuvat käytännössä yksin-omaan
42 SUOMEN MERENKULKU J FINLANDS SJÖFART
sähköisesti, Käldström kuvailee.
Käldström heittää yhtä lailla palloa työantajille ja
merialan liitoille, kun työnhakijoillekin.
– Käyn mielelläni kertomassa merivälityksestä semi-naareissa
ja koulutuspäivillä. Alan keskeisten toimijoiden-kin
piirissä on selvästi yllättävääkin tietämättömyyttä
nykyisistä palveluista, Käldström kuvailee.
TIEDONHAKUA JA RATKAISUJA
Viime aikoina varustamot ovat enenevässä määrin
hakeneet julkisilla ilmoituksilla myös ylemmän päällystön
paikkoja. Tätä selittää ehkä osaltaan työnhaun kansainvä-listyminen
sekamiehitysten myötä. Käldström vakuuttaa
olevansa hyvin perillä kansainvälisistä pätevyysvaatimuk-sista
ja yhä uusista lisäpätevyyksistä. Kun hän miettii,
mille aluksille ja liikennealueille työnhakijan voi sijoittaa,
mieleen nousee eräs kansallinen erityispiirre.
– Yt-kirja on kyllä hyvin suomalainen ilmiö, en usko
sellaista olevan muissa maissa, Käldström toteaa.
Samalla hän muistuttaa, että merivälitys on kansallinen
palvelu suomalaisille merenkulkijoille. Ulkomaiset seilorit
eivät kuulu palveluiden piiriin, vaikka heitä jo paljon
suomalaisaluksissakin työskentelee.
Voisi ajatella jalkapallotermein, että Käldström kokee
itsensä jollain tavalla merellisen rekrytoinnin keskikenttä-pelaajaksi.
Hän on tarpeellinen linkki täydentämään
ajoittain hektistä ja pitkiä perinteitä edustavaa merityövä-litystä,
jotta kysyntä ja tarjonta kohtaisivat oikea-aikaises-ti.
Kun aikoinaan laivojen miehistöt haalittiin kokoon
hyvinkin suoraviivaisesti, nykyisin merivälityksessä
kohdataan useita kinkkisiäkin kysymyksiä.
– Opiskelijan status askarruttaa etenkin merikapteeni-opintojen
loppuvaiheessa, jolloin työhistoriaakin on usein
jo mittavasti, mutta ehkä vain lopputyö uupuu. Kysymyk-siä
tulee työskentelyn määrästä, koska sehän on olennai-nen
osa opiskelua.
Käldström haluaa rohkaista merialan töitä hakevia
ottamaan yhteyttä ja hakeutumaan merivälityksen
palveluiden piiriin. Hän on mielestään ennen kaikkea
auttava taho, joka on ehkä juuri se puuttuva palanen
monitahoisessa prosessissa. Päämääräkin on selkeä,
työllistää ihmisiä merille.
– Painotan myös sitä, että mikäli on tarvetta avulle
työnhaussa liittyen mereen, kannattaa olla yhteydessä
Merivälitykseen, Ville Käldström sanoo.
– Meritermein kuvailisin työtäni yhden miehen myllyk-si,
Käldström sanoo osuvasti. •
Merivälityksen yhteystiedot:
Ville Käldström puh. 0295 044 821
ville.kaldstrom(at)te-toimisto.fi
”Merenkulkijoiden olisi nykyistä
paremmin löydettävä tiensä TE-palveluihin.
Jotkut kutsuvat meitä
edelleen merimyllyksi, mutta yhtä
kaikki, vain meillä on tarjota
nimenomaan merenkulkuun
erikoistuneet työvoimapalvelut.”