TEOLLISUUSSEURA VAIKUTTAJANA
Lisäselvitysehdotuksen tekemisen jälkeen Teollisuusseura
jäi odottamaan tiehankkeen edistymistä ja palasi
aiheeseen vasta lokakuussa 2004, jolloin seuran hallitus
kutsui kokoukseensa Lahden kaupungin kunnallistekniikan
johtajan Jorma Vaskelaisen selvittämään tilannetta.
Vaskelainen esitteli Tiehallinnon Hämeen tiepiirin,
Lahden teknisen viraston ja Insinööritoimisto A-Tie Oy:n
laatiman kehätievaihtoehtojen vaikutusten arvioinnin.
Sen mukaan Launeen vaihtoehto oli Renkomäkeä selkeästi
parempi. Arvioinnin mukaan Launeen linjaus antaa
parhaat mahdollisuudet kaupungin keskustan, asemanseudun,
Renkomäen sekä Lotilan, Kujalan ja Okeroisten
alueiden kehittämiselle. Pohjavesien pilaantumisris-
ki kaupunkialueella vähenee, kun merkittävä osa liikenteestä
siirtyy Salpausselän harjulta uudelle tielle. Liikenteen
siirtymä pienentää meluhaittoja ja liikenteen
päästöjä nykyisellä valtatiellä erityisesti asemanseudun
kohdalla.
Vaskelainen toi esiin, että Launeen linjauksen toteutuessa
kaupungin keskustan kehittämiselle avautuu uusia
mahdollisuuksia. Teollisuus- ja palvelualueiden suoria
liikenneyhteyksiä valtakunnan verkkoon voidaan pa-
rantaa. Maiseman ja luonnonympäristön osalta uusi tielinja
sijoittuu rakennettuun ympäristöön. Vaskelaisen
mukaan tehtyjen selvitysten perusteella toteuttamiskelpoinen
vaihtoehto on yleissuunnitelman mukainen eteläinen
kehätie Launeelle.
Joulukuussa 2004 pidettyyn seuraavaan seuran hallitukseen
kokoukseen kutsuttiin asian tiimoilta keskus-
95
telemaan kansanedustaja Jouko Skinnari, Lahden kaupunginvaltuuston
varapuheenjohtaja Ilkka Viljanen ja
Lahden kaupungin maankäytön johtaja Veli-Pekka Toivonen.
Viime mainittu loi ensin katsauksen valtatie
12:n linjausselvityksiin. Niiden perusteella hänen mielestään
Launeen linjaus olisi Lahden seutukunnalle ehdottomasti
paras ja kustannuksiltaan edullisin.
Kansanedustaja Skinnari puolusti Renkomäen vaihtoehtoa,
jonka puolesta puhuivat myös useat kaupunginvaltuuston
tekemät poliittiset päätökset. Hän ei voinut
hyväksyä sitä, että Launeen vaihtoehdossa tielinjaus vietäisiin
nykyisen asutuksen halki. Skinnari myönsi, että
Renkomäen linjaus ei tulisi saamaan valtion rahoitusta,
mutta hänen mielestään ”valtionkaan rahoja ei pidä
tuhlata huonoon vaihtoehtoon.”
Kaupunginvaltuuston varapuheenjohtaja Ilkka Viljanen
puolusti Launeen vaihtoehtoa samoilla argumenteilla
kuin Toivonenkin. Näkemyksistä syntyi kokouksessa
vilkas keskustelu, jonka päätyttyä kaikki oli yhtä
mieltä ainakin siitä, että jokin ratkaisu asiaan oli pian
saatava. Virkamiesten ja poliitikkojen vierailut saivat
seuran hallituksen entisestä vakuuttuneemmaksi siitä,
että sen tuli osallistua asioiden kulkuun voimakkaammin.
Huhtikuussa 2005 Teollisuusseura kutsui kerhoiltaansa
maankäytönjohtajan Veli-Pekka Toivosen, Tie-
hallinnon esikuntapäällikön Matti Höyssän ja tieinsinööri
Tero Haarajärven keskustelemaan linjaustilantees-
ta. Kerhoiltakutsussa seuran jäsenille kerrottiin, että