75
pumaton ja puoluepoliittisesti sitoutumaton yhdysside.
Tehtävänä on pyyteettömästi panna liikkeelle ja arvovallallaan
tukea elinkeinoelämän toimintaedellytysten
parantamiseen tähtääviä hankkeita. Lahden Teollisuusseura
ry tukeutuu toiminnassaan jäsenistönsä resursseihin
ja kontaktipintaan. Kerhoiltojen esitelmät painotetaan
Lahden talousalueen ajankohtaisten hankkeiden ja
lahtelaisen tulevaisuuden hahmottamiseen jäsenistölle.
Seuran jäsenistö toimii suhteissaan ulkopuolisiin tahoihin
lahtelaista identiteettiä positiivisella tavalla rakentaen.
Seura tiedottaa päätöksistään ja kannanotoistaan
harkitusti julkisuudessa.”
Toimintamalli sai ensimmäisiä ilmentymiä Lahden
seudun liikennehankkeiden edistämisessä. Elinkeinoelämä
koki, että liikenneyhteyksiä erityisesti pääkaupunkiseudulle
tuli parantaa. Helmikuussa 1987 valtiosihteeri
Teemu Hiltunen, seuran jäsen ja Lahden kaupunginjohtaja
vuosina 1967–1979 (virkavapaalla 1974–1979),
alusti seuran takkaillassa moottoritien jatkamisesta Järvenpäästä
Lahteen. Hiltunen halusi rohkaista lahtelaisen
elinkeinoelämän edustajia käyttämään yhteyksiään asian
edistämiseksi. Teollisuusseura tarttui Hiltusen aloittee-
seen ja kesällä 1988 seura lähetti yhdessä Lahden kaupungin
kanssa liikenneministeri Pekka Vennamolle kirjeen,
jossa toivottiin moottoritiehankkeen nopeuttamista.
Ministeri Vennamo kutsuttiin myös syyskuun 1988
kerhoiltaan, jossa hän selvitti tiehankkeen silloista tilannetta.
Seuran piirissä aiheesta keskusteltiin paljon ja ol-
84
”Kun tämä
tärkeä väylä kerran on
liikennöitävässä kunnossa
ja Lahden – Helsingin
väliä pyyhälletään
kolmessa vartissa,
ansaitsee lahtelaisten
liikealan miesten osuus
pitää mielessä ja kunniassa”