75
100
Lahden eteläinen kehätie -hanke eteni lopulta melko
ripeästi kohti toteutusta. Liikennevirasto, Lahden kau-
punki ja Hollolan kunta solmivat hankkeen edistä-
misestä aiesopimuksen syksyllä 2015. Kehätietä koskeva
tiesuunnitelma hyväksyttiin Liikennevirastossa 3.6.
2016. Maantien 167 Lahden eteläisen sisääntulotien parantamisen
mahdollistava tiesuunnitelma oli hyväksytty
jo aiemmin. Tavoiteaikataulun mukaisesti työt maantiellä
167 alkoivat keväällä 2017 ja valtatien 12 osalta
vuonna 2018. Kokonaisuudessaan hanke valmistuu
vuoden 2021 loppupuolella.
Hankkeen kokonaiskustannuksen arvioidaan olevan
275 miljoonaa euroa. Valtatie 12 Lahden eteläisen kehätien
osalta investointikustannuksen arvioidaan olevan
258 miljoonaa euroa ja maantie 167 Lahden eteläisen sisääntulotien
17 miljoonaa euroa. Valtion rahoitusosuus
on 72 % (198 miljoonaa euroa) sekä Lahden kaupungin
ja Hollolan kunnan yhteinen rahoitusosuus 28 % (77
miljoonaa euroa).
Uuden kehätien osuudella valtatie 12 parannetaan
uudessa maastokäytävässä Soramäen ja Okeroisten välillä
kaksikaistaiseksi sekä Okeroisten ja Kujalan välillä neli-
kaistaiseksi valtatieksi. Tielle rakennetaan tunnelit Patomäen
ja Liipolan asuinalueiden kohdille sekä eritasoliittymät
muun muassa Soramäkeen, Nostavalle, Okeroisiin,
Launeelle ja Kujalaan. Hankkeeseen sisältyy myös
siltatöitä eli uusien siltojen rakentamista ja olemassa olevien
korjaus- ja levennystöitä. Yhteensä siltapaikkoja on
36. Suurimmat sillat ovat Vähäjoen ja Luhdanjoen vihersillat
sekä Kujalan risteyssilta. Lisäksi rakennetaan melu-