91
TEOLLISUUSSEURA VAIKUTTAJANA
ja turvalaitteiden asennus alkoi seuraavan vuoden keväällä.
Oikorata valmistui liikennöitävään kuntoon kesällä
2006. Radan avajaiset pidettiin 1.9.2006, aikataulunmukainen
liikennöinti alkoi kaksi päivää myöhemmin.
Oikoradalla liikennöivien nopeiden junien suurin sal-
littu nopeus on 220 km/h ja taajamajunien 160 km/h.
Oikoradan valmistuttua Helsingistä pääsee junalla Lahteen
nopeimmillaan 44 minuutissa.
Oikoradan kokonaispituus on 74 kilometriä, josta
uutta rataa on 63 kilometriä. Radasta noin 80 prosenttia
noudattelee enimmäkseen Lahden moottoritien linjausta,
jolloin liikenteen aiheuttamat ympäristövaikutukset
jäävät samaan maastokäytävään. Oikorata erkanee pääradasta
Keravan pohjoispuolella Tuusulan Tuomalassa
(Kytömaa) ja liittyy Riihimäki–Lahti-rataosaan Hollolan
Hakosillassa. Kytömaalle rakennettiin Suomen pää-
ratojen ensimmäinen eritasoliittymä, kaukalopalkkisilta.
Radalle rakennettiin ensi vaiheessa kaksi uutta henkilöliikenteen
asemaa, Järvenpään Haarajoelle ja Mäntsälään.
Oikorata toteutettiin kokonaisrahoituksella, jolloin
rahoitusta ei tarvinnut vuosittain hyväksyttää eduskun-
nassa. Rahoitusmalli mahdollisti sekä tilaajalle että ura-
koitsijoille toiminnan pitkäjänteisen suunnittelun. Tä-
mä näkyi sujuvana työskentelynä ja sitä kautta säästöinä.
Radan kustannukset olivat 331 miljoonaa euroa, joista
20 miljoonaa saatiin EU-rahoituksena. Oikorata on
vuosikymmeniin mittavin ja merkittävin ratahanke
Suomessa. Edellinen vastaava hanke oli oikorata Jämsänkoski–
Jyväskylä, joka valmistui vuonna 1977.
si reservaatiksi, vaan kasvaa kehittyväksi ja tuottoisaksi
osaksi eteläsuomalaista taloudellista toimintoa ja hyvinvointia.”
Tekninen johtaja Timo Ahonen kävi kertomassa Teol-
lisuusseuran hallitukselle oikoradan tilanteesta huhtikuussa
2000. Tilanne oli vielä avoin ja seuran hallitus
ilmaisi tukevansa hanketta mahdollisuuksien mukaan ja
toivoi ”hallituksen jäsenten antavan oman panoksensa
nimenomaan henkilökohtaisilla suhteilla Lahdelle tärkeän
asian eteenpäin viemiseksi.”
Valtion Rautatiet yhtiöitettiin vuonna 1995 ja siinä
yhteydessä rautatieverkon ylläpito ja rakentaminen siirtyivät
Ratahallintokeskukselle. Oikoradan yleissuunni-
telma valmistui vuonna 1998 ja vuonna 2002 sitä vielä
tarkistettiin sekä laadittiin sosiaalisten vaikutusten arviointi.
Sen jälkeen valtio teki hankkeesta budjettipäätök-
sen.
Oikoradan rakentaminen käynnistyi syksyllä 2002
silta- ja maarakennustöillä. Rata rakennettiin osaurakoina.
Päällysrakennetyöt oikoradan pohjoispäässä, osuu-
della Hakosilta–Kaukalampi tehtiin vuoden 2004 aikana
ja etelässä osuudella Kaukalampi–Kerava vuonna 2005.
Sähköistystyöt aloitettiin syksyllä 2003. Kulunvalvonta-