75
94
Valtatie 12:n linjaus,
eteläinen kehätie
Päijänteen eteläpuolella tärkein itä-länsisuuntainen valtakunnallinen
pääliikenneväylä, valtatie 12 kulkee Lahden
kohdalla kaupungin läpi. Liikennemäärien kasvaessa
se koettiin ongelmallisena jo 1960-luvulla, jolloin
ryhdyttiin hahmottelemaan kaupungin ohittavia kulkureittejä.
Ohikulkutie merkittiin seutukaavaan vuonna
1984 ja Lahden yleiskaavaan neljä vuotta myöhemmin.
Sen reitti oli ns. Launeen linjauksen mukainen.
Lahden kaupungin päätöksenteossa Launeen linjaus
ei saanut varauksetonta kannatusta. Sen rinnalle nostettiin
ns. Renkomäen linjaus, jossa valtatie olisi ohittanut
Lahden kauempaa etelässä. Vaihtoehtojen paremmuudesta
ja sopivuudesta kiisteltiin vuoteen 2006 asti. Lopulta
Päijät-Hämeen maakuntakaavaan kehätien reitiksi
valittiin Launeen linjaus.
Valtatie 12:n eri ratkaisuvaihtoehdoista keskusteltiin
luonnollisesti myös Teollisuusseurassa. Sen piirissä Launeen
linjaus sai täyden tuen. Se nähtiin taloudellisesti
ja liikenteellisesti parhaimpana ratkaisuna. Katsottiin
myös, että se tarjosi Renkomäen linjausta paremmat läh-
tökohdat alueen suunnittelulle ja kaavoitukselle. Tätä
mieltä olivat myös liikenneministeriö ja tielaitos, joista
viestitettiin, että valtion rahoitusta olisi luvassa vain
Launeen linjaukselle. Asian perusratkaisu oli kuitenkin
Hollolan ja Lahden päättäjillä.
Teollisuusseura tuskastui linjauskeskusteluun liittyvään
poliittiseen peliin, joka ei näyttänyt johtavan mihinkään.
Talvella 1998 seura alkoi aktiivisesti tukea kehätien–
Launeen-linjausta. Asiaa vauhdittaakseen seuran
puheenjohtaja Harald Relander ja sihteeri Heikki Simola
lähettivät Tielaitoksen Hämeen tiepiirille lisäselvitysehdotuksen
”koskien valtatie 12 tulevaa sijoittumista
Lahdessa”. Kirjeessä he kiinnittivät tiepiirin huomiota
siihen, että valtatien nykyinen reitti Salpakankaalta Mytäjäisten
kautta Joutjärvelle tulee yhä tukkoisemmaksi
ja haittaa kaupungin hyvää ”liikennevalttiasemaa”. Teollisuusseura
esitti, että valtatie 12:n reitistä laadittaisiin
uusi selvitys, joka pohjautuisi virallisiin ennusteisiin.
Seura uskoi, että ”Tiepiiri voi selvityksellään edesauttaa
uutta avointa keskustelua valtatie 12 tulevasta sijoittumisesta”.
Vastauksessaan lisäselvitysehdotukseen Hämeen tiepiiri
ilmoitti tiedostaneensa valtatie 12:n nykyisen reitin
ongelmallisuuden, erityisesti sen, että raskaan liikenteen
suuri määrä hidastaa joukkoliikennettä. Se kertoi, että
vuonna 1996 tehdyssä Lahden seudun liikennemallissa
arvioitiin valtatien maksimiliikennemäärien nousevan
Lahden keskustan kohdalla 48 000 autoon vuorokaudessa
vuoteen 2020 mennessä. Liikennemallin mukaan
Launeen vaihtoehdon toteutuminen vähentäisi tätä
määrää 7 000 autolla vuorokaudessa. Renkomäen vaihtoehdossa
vähenemä jäisi runsaaseen kahteen tuhanteen
autoon. Tiepiiri totesi, että ”liikennemalli luo hyvän
pohjan esittämänne kaltaisen lisäselvityksen tekemiselle.”