kokeillaan ja kehitetään
Sosiaali-, terveys- ja kuntoutusalojen
14 Pro terveys
TALOUS & HYVINVOINTI
Viretorilla opitaan,
Savonian Viretori Kuopiossa on uusi moniammatillinen oppimisympäristö. Perhevalmennus,
urheilijoiden kartoitukset sekä erityislasten kummiperhetoiminta ovat esimerkkejä siitä,
millaisissa harjoitteluissa opiskelijat saavat eväitä monialaiseen osaamiseen.
palveluiden organisointi
Suomessa muuttuu.
Vaikka työn sisällöt eivät
välttämättä yhden ammattialan
näkökulmasta juuri muutu, on
moniammatilliselle työskentelylle entistä
suurempi tarve. Savonia-ammattikorkeakoulun
Viretori tarjoaa oppimisympäristön,
joka osaltaan tarjoaa alalle
valmistuville mahdollisuuden kartuttaa
moniammatillista osaamista, jotta työelämässä
voidaan vastata asiakkaiden tarpeisiin.
Oppimisympäristö,
joka perustuu verkostoon
Viretorilla opiskelijat harjoittelevat hyvinvointipalveluiden
kehittämistä ja toteuttamista
yhteistyökumppaneiden kanssa
sekä harjoittelevat vastaanottotoimintaa.
Viretorilla harjoittelevat fysioterapia-,
terveydenhoitaja-, sairaanhoitaja-, sosiaalialan
ja liiketoiminnan opiskelijat
sekä kansainväliset opiskelijat. (1) Arkea
ohjaavat suunnittelijan ohjauksella tradenomiopiskelijat.
Viretori on aloittanut
yhteistyön myös Savon ammattiopiston
kanssa yhdistäen muun muassa hoitotyön
opiskelijat ja lähihoitajaopiskelijat aidossa
asiakasympäristössä.
Viretori on osa Savonian yrityspalveluja,
mikä mahdollistaa entistä paremmin
Viretorin ketteryyden ja moniammatillisuuden.
Viretorin palvelut muodostuvat
yksilöille suunnatuista neuvonta-, ohjaus
ja testauspalveluista. Esimerkkejä yhteistyökumppaneiden
kanssa tuotetuista
erilaisista palveluista ja toimista ovat
Kuopion Valmiina vanhemmuuteen -perhevalmennus,
Kuopion urheiluakatemian
urheilijoiden kartoitukset sekä erityislapsille
suunnattu kummiperhetoiminta.
Opiskelijat työskentelevät Viretori-harjoittelussa
myös paikallisissa palveluissa,
kuten kotihoidossa, palvelutaloissa ja
kehittävät palveluita Kuopion työsuojeluvaltuutettujen
kanssa.
Opiskelijoiden määrä Viretorilla on
viimeisten vuosien aikana kasvanut, mikä
osoittaa oppimisympäristön toiminnan
vaikuttavuutta. Tarjotuille palveluille on
kysyntää, ja opiskelijoiden keskuudessa
paikka nähdään houkuttelevana oppimisympäristönä
sen erilaisuuden vuoksi.
Ammattiryhmät ottavat
huomioon toisensa
Viretorilla moniammatillisen yhteistyön
ja tiimityöskentelyn määritelmänä toimii
Isoherrasen (2012) (2) määritelmä: ”Moniammatillinen,
monitieteinen ja monitoimijainen
työ tarkoittaa sitä, että useat
ammattiryhmät sopeuttavat roolejaan ja
ottavat huomioon toiset ammattiryhmät,
joiden kanssa he ovat vuorovaikutuksessa.
Samalla he yhdistävät tietojaan ja taitojaan
ja toimijavastuitaan.” (3)
Moniammatillisuuden mallin ytimen
mukaisesti Viretorilla opiskelijat harjoittelevat
oman alan ammatillisessa roolissa
toimimista, ymmärrettävää viestin