Kort om Aurora Botnia:
Längd: 150 m
Bredd: 26 m
Djup: 6,1 m
Bruttodräktighet: 24 300
Dödvikt DW: 3 500 mt
Hastighet: 20 kn
Filmeter: 1 500
Passagerare: 800
Hytter: 68
Personal: 26
Maskiner 4 st. Wärtsilä: 8 V 31DF
Ackumulatorkapacitet: 2,3 MW
Isklass: 1A Super
Navigeringssystem: Wärtsilä Nacos Platinum
FINLANDS SJÖFART J SUOMEN MERENKULKU 25
samhällsuppgift att stödja det lokala näringslivet, samar-beta
och främja regionens marknadsföring.
Verkställande direktör Ståhlberg berättar att ägarna,
Vasa stad och Umeå kommun, ser fartygsförbindelsen
mellan städerna som en del av den viktiga infrastrukturen
i den ekonomiska regionen. Han säger att fartyget i princip
är en bro. Ägarnas satsning utgår från att trafiken måste
hållas igång. Redan nu består 15 % av trafiken av baltisk
trafik, som går till norra Sverige. Nurminen Logistics håller
på att utveckla tågtrafik till Fjärran Östern, Kina och till
och med Japan. Umeå har nyligen satsat 20–30 miljoner i
en hamn för containertrafik till Europa. Denna Vasa-Umeå-linje
ses som matartrafik till dessa förbindelser.
Andelen svenska passagerarkunder har varit i genom-snitt
30 %. Det tänker man förbättra bl.a. genom en noga
genomtänkt förnyad tidtabell som bättre passar de svenska
passagerarna. Tisdagar, torsdagar och lördagar är det fyra
avgångar. Söndagar och onsdagar tre och övriga dagar två
avgångar.
Passagerarmängderna har utvecklats positivt; 2019 (före
corona) hade man 89 000 passagerare i juni-augusti och 200
000 på årsnivå. Man kommer förmodligen upp i 120 130 000
passagerare nästa sommar, om pandemin lättar.
Efterfrågan på frakt har utvecklats positivt under coro-natiden.
Årets siffror har redan gått upp 20 %. Nu får man
enkelt plats med särskilt långa EU-lastbilar på fartyget,
vilket ökar tillväxtpotentialen ytterligare.
ETT SOLITT BOLAG
På frågan om bolagets ekonomiska ställning svarade
verkställande direktör Ståhlberg att bolagets resultat inte
baseras på bidrag även om det har samkommunala ägare.
– Städerna, finska staten eller EU stödjer inte linjens
operativa verksamhet alls. Tvärtom stödjer bolaget sina
ägare genom att sysselsätta folk och bl.a. betala hamn-avgifter.
Hittills har man betalat över en miljon euro i
hamnavgifter. Alla försäljningsartiklar i fartygets butik är
skattepliktiga. Som finskt fartyg betalar vi moms till Fin-land.
Serveringsförsäljningen på fartyget är dock skattefri,
eftersom den sker i utrikesfart.
Personalmängden under ett och samma skift är densam-ma
som på det gamla fartyget, dvs. 26 personer. I landsor-ganisation
arbetar ett tiotal personer. •
G Polttoaineasema laiturilla. Laivalle tankataan 3 kertaa viikossa
LNG-tä. Tankkausta varten satamalaitteistoon on asennettu
Wärtsilän toimittama kiinteä LNG-tankkausjärjestelmä. /
Bränslestation vid kajen. Fartyget tankas med LNG tre gånger
i veckan. För tankningen har ett fast LNG-tankningssystem från Wärtsilä
installerats i hamnutrustningen.
G Matkustajien informaationäyttö kerää tietoa suoraan laivan
järjestelmistä. / Informationsskärmen för passagerare hämtar
informationen direkt från fartygets system.
G Keulavisiirin ja -rampin käsittely on automatisoitu. /
Hanteringen av bogvisiret och -rampen är automatiserad.