MENNEISYYS MÄÄRITTÄÄ Automaation lisääntyessä arkistunut uutisointi autonomisista autoista ja
fossiilisten polttoaineiden korvaamisesta sähköisillä liikennevälineillä saturoi
unenpöpperöiset mielemme selaillessamme tabletistamme paikallisen pää-äänenkannattajan
eivätkä etenkään autonomian sovellusten tutkimukselta. Yhteinen nimittäjä
liikenteen digitalisaatiossa on liikennevälineen automatisointi. Tehostaminen
on korostetun suuntautunut liikennevälineeseen vähäisemmän huomion
kiinnittyessä liikennevälinettä ympäröivään infrastruktuuriin.
14 SUOMEN MERENKULKU J FINLANDS SJÖFART
digijulkaisua. Laivatkaan eivät ole säästyneet sähköistyksel-tä,
Autojen kulkivat kantaesityksessään
reipasta kävelynopeutta ja niitä oli
omistuksessaan ani harvalla. Vuonna
1952 yhdellä 40 suomalaisesta oli auto
ja ne olivat kaupunkilaisten kulkupelejä.
Maaseudulla autoja tapasi olla yksi kutakin kylää
kohden, jos sitäkään. Kehitys oli nopeaa ja autot
yleistyivät asettaen kasvavia vaatimuksia
tieverkostolle. Sodan jälkeisessä Suomessa
TVH:lla oli palveluksessa parhaimmillaan 40 000
suomalaista rakentamassa tieverkkoa. Tieverkon
määrittely on tehty silloisten autojen määrä,
suorituskyky, onnettomuustiheys ja käytettävis-sä
oleva määräraha edellä. Tieverkosto raken-nettiin
kaksikaistaiseksi ja kaistat erotettiin piki-tiehen
maalatulla katkoviivalla. Silloin se tuntui
hyvältä ajatukselta. Jos autot keksittäisiin
tänään vallitseville nopeuksille ja liikennetihey-delle,
tieverkoston perusprinsiipit olisivat
kaikella todennäköisyydellä hyvin poikkeavat
nykyisistä.
Autojen suorituskyky ja turvallisuus ovat
kehittyneet valtavasti olympiavuodesta, mutta
autot erotellaan toisistaan edelleen maalatulla
katkoviivalla. Kohtaamme maantiellä vastaantu-levan
alumiinipeltisen, liimaamalla kasatun
purnukan 100km tuntinopeudella. Nokkakolaris-sa
pomppulinnaksi muuttuva törmäystestien
lempilapsikaan ei pelasta omistajaansa massan
liikkeen hidastuvuuden musertavalta vaikutuk-selta.
Pikitien kehittäminen turvallisemmaksi
edellyttäisi eri suuntiin kulkevien ajoneuvojen
eristämistä toisistaan maakaistaleella. Se
F Brighthouse Intelligence:n asentama sensoriasema
jakaa Turun saaristossa meriväylän tilannekuvaa
pilvipalvelun välityksellä.
KUVA: TIMO TOLVANEN, BRIGHTHOUSE INTELLIGENCE