FINLANDS SJÖFART J SUOMEN MERENKULKU 19
pelastusveneet ja -lautat on korvattu Maritime Emergency
System, MES-järjestelmin, joita on yksi aluksen kummal-lakin
puolella. Matkustajien aurinkokannet sijaitsevat
näiden, 7 ja 8 kansien peräosassa.
Matkustajamäärä on rajoitettu aluksi 800 matkusta-jaan.
Tämä on noin sata matkustajaa vähemmän, kuin
vanhassa Wasa Expressissä. Toimitusjohtaja Ståhlbergin
mukaan määrä on optimoitu palvelut, matkustamotilat ja
matkustajien mukavuus huomioiden. Tarvittaessa
kapasiteetti voidaan nostaa tuhanteen matkustajaan
laivan henkilöstön määrää muuttamatta. Turvallisuushen-kilökunnan
määrä on kummassakin tapauksessa oltava
min 26 henkilöä. Tämä on aluksen normaali henkilöstö-määrä,
joka vastaa laivan turvallisuusvaatimuksia. (IMO/
LSA).
PELASTUSVARUSTUSJÄRJESTELYT (LSA)
TRAFICOMIN POIKKEUSLUVALLA
Alus on hyväksytty lippuvaltion (Suomi) myöntämällä
poikkeusluvalla liikenteeseen varustettuna kahdella
MES-asemalla sekä kuudellatoista pelastuslautalla. Lisänä
on FRB- ja MOB-veneet ja MOR-lautta vedenvaraan
joutuneiden pelastamiseen.
MES-järjestelmässä (Maritime Evacuation System)
käytetään suurlauttoja, joihin evakuointi tapahtuu
suoraan Infokannelta käyttäen poistumistienä ns. pelas-tus-
sukkaa (evacuation chute). Tämä järjestelmä korvaa
kuudesta kahdeksaan pelastusvenettä.
Tämä on tiettävästi ensimmäinen kerta, kun jääolosuh-teissa
toimiva alus on hyväksytty liikenteeseen ilman
pelastusveneitä. Päätös perustuu IMO:n SOLAS-säännöis-sä
olevaan pykälään (SOLAS Chapter III Reg 2 – Exemp-tions)
joka sallii lippuvaltion hallinnolle valtuuden
tällaisen päätöksen tekemiseen. Ehtona on, että alus ei
liikennöi yli 20 mpk:n etäisyydellä lähimmästä rannikosta.
AUTOKANNELLA TEHOKAS TILANJAKO
Laiva saapui Uumajan Holmsundiin, normaaliin reittisata-maansa,
tasan 3,5 tunnin matka-ajan jälkeen ja siirryin
autokansille seuraamaan lastinkäsittelyä. Suurin osa
autokansista oli tällä neitsytmatkalla vielä tyhjinä.
Autokansia on kolme. Kansi 3, pääkansi, jonka yläpuolella
on 5.-kansi, osin IMO-kansi, joka styyrpuurin puoleisella
osaltaan voidaan jakaa hyllykannella. Tällöin korkeaa
tilaa voidaan tuplata kahdeksi henkilöautokanneksi,
jolloin henkilöautomäärää voidaan nostaa korkean lastin
lastitilan kustannuksella. Kaikkiaan kaistametrejä
autokannella kertyy 1500 m.
Autokaistakapasiteetti on ollut eräs pullonkauloista,
joka nyt uuden aluksen myötä poistuu tai kuten toimitus-johtaja
Ståhlberg esityksessään totesi: ”Ongelma siirtyy
satamaan ja sen ulkopuolelle Vaasan ja Holmsundin
kaduille. Vanhan laivan aikaan nyt korona-aikanakin on
ollut hetkiä, jolloin olemme joutuneet myymään ”ei oo:ta”.
Tämä on tietenkin aina liiketoiminnassa huolestuttavaa.
Nyt varustamomme rahtijohtaja on varmaan onnellisin
mies koko yhtiössä. Ainakin sen aikaa, kunnes hän
onnistuu täyttämään käytettävissä olevat metrit. Koke-muksesta
tiedetään, että näin on tapana käydä. Ainakin,
jos muut parametrit ovat kohdallaan, kuten meillä pitäisi
olla. Snäppet bättre – Hiukan parempaa kuten meidän uusi
sloganimme kuuluu.”
KEULARAMPPI LASKETAAN HOLMSUNDISSA
ENSIMMÄISTÄ KERTAA 25 VUOTEEN
Palaan takaisin autokannen pääkannelle odottamaan
keulaportin avaamista. 25 vuotta on kulunut siitä, kun
edellisen kerran lastattiin laivaa keularampin kautta
Uumajan Holmsundissa. Nyt on siis pitkästä aikaa
liikenteessä ns. läpiajettava laiva. Yliperämies Anders
Andersson seisoo rampin ajopaikan vieressä komentosil-lan
ohjeita odottaen. Laiva oli edellisenä päivänä tehnyt
koematkan Vaasasta Holmsundiin ja ramppi oli sovitettu
paikoilleen, mutta nyt laiva oli lastissa ja syväys hiukan
toinen. Näinollen rampin ja laivan asettelu kesti hetken.
Sinä aikana minulla oli tilaisuus kysäistä Andersilta
tunnelmista. ”Parasta on se, että toiminnot on täysin
automatisoitu. Kaikki tapahtuu ainoastaan yhtä nappia A
H Baari on avara ja isokoinen ajanvietetila, jossa on tilat myös esiintyville taiteilijoille. /
Baren erbjuder en stor och rymlig plats att fördriva tiden på och har också plats för artistuppträdanden.