G Kapteeni Johannes Sjöholm on tyytyväinen Aurora Botnian teknisiin ratkaisuihin. /
Kapten Johannes Sjöholm är nöjd med de tekniska lösningarna på Aurora Botnia.
hans arbetsgivare har sett fram emot det nya fartyget och
snabbare lastnings- och lossningstider. Den här gången har
hans lastbil fått den pole-position som alla lastbilschauf-förer
vill ha.
TIDTABELLERNA HAR TAGITS FRAM PÅ BASIS
AV EFTERFRÅGAN OCH ERFARENHET
Efter besöket på bildäcket var det dags att tänka bl.a. på
tidtabellerna och vändtiderna. Enligt tidtabellen kör man
fyra enkelresor tre dagar i veckan och två eller tre
enkelresor övriga dagar. Restiden är tre och en halv
timme, vilket är möjligt med fartygets optimala resfart på
116 knop. Vid behov tillåter reservmaskinerna upp till 20
knop.
Vändtiden är 45 minuter, vilket är realistiskt med tanke
på de effektiva lastningsfilerna. Nu till en början kör for-donen
som lastas på det övre däcket in och ut med hjälp av
den vändbara körrampen mellan huvuddäcket och det övre
däcket. I fortsättningen kan lastningen på det övre däcket
skötas direkt med en annan landramp på rätt plan. För-sidan
av däcket har också gjorts anpassningsbart för att
möjliggöra en förbindelse från samma plan till landrampen.
Bildäcket har 50 strömuttag för kyltransporter.
GODA TILLVÄXTUTSIKTER FÖR EFTERFRÅGAN
PÅ FRAKTTRANSPORTER
Efterfrågan på bildäcket har, som tidigare nämndes, haft
en bra tillväxt.
– När man började konstruera bildäcket utgick man från
Wärtsiläs fysiskt största dieselmaskin. Filerna på bildäcket
dimensionerades utifrån den. Man tänkte att om man
kunde få plats med den så räcker filerna även för andra las-ter.
Stora pågående byggprojekt i Sverige och expansionen
av ett pappersbruk, men också transporter av produkter
från det till Finland har enligt styrmännen som ansvarar
för lastningen varit utmanande. Nu är de enkla att få med,
sade verkställande direktör Peter Ståhlberg i sitt tal om
utmaningarna med frakttransporter.
NÖJD KAPTEN
På begäran fick jag kort träffa fartygets upptagna befälha-vare,
24 SUOMEN MERENKULKU J FINLANDS SJÖFART
Johannes Sjöholm. Johannes ingick i tillsynsteamet
när fartyget byggdes och kan därför mycket om fartygets
konstruktion och detaljer. Under vårt samtal hänvisade jag
till flera detaljer där man kan skönja beställarnas erfaren-het
och avtryck. Många beprövade detaljer har förverkli-gats
på önskat sätt. Å andra sidan finns det enligt Johan-nes
Sjöholm så många detaljer i ett så här stort projekt att
det inte gick att påverka precis allt som redan planerats.
Framtiden får utvisa hur det hela fungerar, men för
närvarande ser allt bra ut.
AVANCERAD TEKNIK
Fartyget har många nya tekniska innovationer. Det är som
en slags kopia av en hybridbil. Aurora Botnia har utrustats
med ackumulatorer med stor laddningskapacitet för att
sköta hamnmanövrarna.
De LNG-drivna huvudmaskinerna använder generatorer,
vars elenergi i sin tur driver Azimuth-propulsionsutrust-ningen
och laddar ackumulatorerna. Det finns två propell-rar
i aktern. I bogen finns det traditionella bogpropellrar,
eldrivna naturligtvis. Under tiden i hamnen ansluts fartyget
till elnätet i land och det är också då den huvudsakliga
laddningen av ackumulatorerna sker. Genom att ta tillvara
spillvärmen försöker man utnyttja energin maximalt.
Reningen av avgaser underskrider de internationella mini-mikraven
(IMO Tier III NOx requirements). Ett alternativt
bränsle till LNG är biogas, som i framtiden kan finnas
tillgänglig i Vasaregionen.
Detaljerna i kommandobryggans utrustning lämnar jag
till nästa gång. Jag kan bara konstatera att kapten Sjöholm
när jag intervjuade honom under byggskedet berättade att
man beaktat användarnas önskemål så att användbarheten
hade företräde vid upphandlingarna. Det är en hållbar lös-ning
vid lång seglats.
ANPASSAT EFTER VASA-UMEÅ-REGIONENS EKONOMI
Fartyget ägs av aktiebolaget Kvarken Link. Aktiebolaget
ägs till 50 % av Vasa stad och 50 % av Umeå kommun
(Umeå Kommunföretag). Aktiebolagets styrelse består av
representanter från båda ägarparter, men också företrä-dare
för näringslivet. Rederiet ser det som en viktig