AURORA BOTNIA,
d en nya tidens gryning!
Lördag morgon den 28 augusti 2021 åkte Wasalines Aurora Botnia på sin
jungfruresa. Det var en viktig resa, då det handlade om en passagerar-bilfärja
som tillverkats på ett finskt varv för ett finskt rederi. Det har gått lång tid
sedan något liknande hände senast. Fartyget var dessutom det första som
konstruerats och byggts för den här linjen. Aurora Botnia är dessutom den
nya tidens budbärare, eftersom den har flera tekniskt avancerade,
till och med helt nya lösningar. TEXT OCH BILDER: JAAKKO HERNESNIEMI
N är jag gick på gångbron till fartyget
fastnade min blick på Aurora Botnias
massiva, 15 meter breda och 4,9 meter
höga akterport och -ramp, där lastning
och lossning kan ske på flera filer samtidigt.
Genom akterporten kan man till och med lasta
den för närvarande största motorn från Wärtsilä.
Det var också en av utgångspunkterna vid
konstruktionen av fartyget. Synen gav fler
positiva förväntningar på dagen.
VIA INFORMATIONSPUNKTEN IN I FARTYGET
På fartyget visades passagerarna från landgån-gen
till däck 7 och informationspunkten, där jag
lade märke till informationsdiskens bredd och
mångsidighet. Informationspunkten fortsatte en
bit in i sidokorridor Bb som servicepunkt för kon-ferensavdelningens
22 SUOMEN MERENKULKU J FINLANDS SJÖFART
lokaler. Det skapade förvänt-ningar
på nya och öppna vyer även i det övriga
fartyget. Jag hörde att skärgården och dess vyer
gått som en röd tråd vid planeringen av inred-ningen.
Allt som allt utgör fartygets olika service-punkter
en mångsidig helhet. Passagerarna har
tillgång till olika utrymmen, från den lugna vil-stolsavdelningen
till business lounge, från en pub
till en mycket rymlig och härlig bar. Vad gäller
restauranger finns allt från en rymlig bufféres-taurang
i fören till en intim à la carte-restaurang
samt ett rymligt och trivsamt kafé. Den stora
konferensavdelningen kan göras om från ett stort
rum till fyra separata mindre konferenslokaler
med hjälp av stängbara mellanväggar.
På informationsdäck finns det ett lekrum med
tillhörande möblemang för barn. Till och med
husdjuren, som ofta följer med på resan, har fått
en egen avdelning, där ägarna kan tillbringa tid
med sina djur eller lämna hunden eller kanske
sköldpaddan för en stund i en rymlig bur och själv
njuta av fartygets övriga tjänster.
Passagerarhytterna på fartyget är rätt få, bara
68 st. Det säger något om bolagets tanke om att
skapa en starkt servicepräglad produkt. En plats
där passageraren trivs och är villig att betala för
det.
Intrycket av en varierande, personligt präglad
reseupplevelse är stark.
Något som bidrar till rymden i fartygets
inomhusutrymmen är att fartyget inte har några
sidodäck, med undantag för de övre däcken. De
vanliga livbåtsdäcken på däck 7 och 8 utnyttjas
effektivt, då livbåtarna och -flottarna ersatts med
Maritime Emergency System, MES-systemet, ett
på vardera sidan av båten. Soldäcken ligger på
aktersidan på däck 7 och 8.
Antalet passagerare har till en början begrän-sats
till 800. Det är cirka 100 passagerare färre
än på gamla Wasa Express. Enligt verkställande
E Toimitusjohtaja Peter
Ståhlberg kertomassa
projektista neitsytmatkan
lehdistötilaisuudessa./
Verkställande direktör
Peter Ståhlberg berättar om
projektet på jungfruresans
presskonferens.