NYKYISYYTTÄ
maksaisi kuitenkin liikaa ja liikennetiheyden alati
kasvaessa on turvallisuuden lisääminen keskittynyt
liikennevälineeseen. Tieverkoston ylläpitäminen edes
nykyisessä kunnossa on taloudellisesti haastavaa.
Meriväyliin pätevät jokseenkin samat fyysiset ja
taloudelliset reunaehdot. Saaristot ovat juuri niin
sokkeloisia, kuin ne olivat ennen nykyistä alusliiken-netiheyttä
ja kulkunopeuksia. Myös merenkulun
digitalisaatiossa olemme keskittyneet alukseen
parannusten subjektina. Autonomisten kehityshank-keiden
keskiössä ovat olleet yksittäiset teknisesti
kehittyneet alukset, jotka liikkuvat jokseenkin
konventionaalisessa toimintaympäristössä. Laivaan
lisätään navigoijan tilannetietoisuutta ylläpitävää ja
parantavaa tekniikkaa, mutta kenen turvallisuutta
näin lopulta parannetaan?
Liikenteen turvallisuus ja jaetun tilannetietoisuu-den
rakentuminen ovat kaikissa ilmenemismuodois-saan
yhteispeliä. Navigoinnissa voimme tehdä kaiken
oikein ja silti päätyä onnettomuuteen, sillä liikentees-sä
kokonaisuus ratkaisee. Teknologiat, joilla kyetään
parantamaan kaikkien osallisten tilannetietoisuutta
tuottavat suoraa lisäarvoa jokaiselle väylän käyttä-jälle.
Älykäs väylärakenne voi tuottaa aluksen
manöveeraukseen tarvittavaa tarkkaa olosuhdetietoa
satama-altaasta ja toimia paikkatietoa tukevana
elementtinä tuottamalla tutka- ja kamerakuvaa sekä
konenäköön perustuvaa aluksentunnistusta. Älyk-käät
poijut voivat havainnoida meriveden tilaa ja
mitata ohi kulkevien alusten päästöjä. Parantaak-semme
kokonaisturvallisuutta tulisi tunnistaa paitsi
liikenneväline ja sen operoijat, myös toimintaympä-ristö
yhteisenä nimittäjänä. Älykäs väylärakenne
mahdollistaa osaltaan uudenlaisia merenkulun
palveluita tuottaen lisäarvoa myös tulevaisuuden
korkeammille autonomian kehitysasteille. Sea4Value-
Fairway hankkeessa tutkitaan etäluotsauksen
vaatimuksia ja väylärakenteen kontribuutiota tilanne-tietoisuuden
tuottajana. Emme siirrä saaria, mutta
teknologia mahdollistaa meitä ympäröivän infra-struktuurin
liitämisen osaksi päätöksenteon proses-sia.
Menneisyys määrittää nykyisyyttä, mutta tämä
päivä määrittää huomista. •
TEKSTI: JANNE LAHTINEN
Lue lisää Sea4Value-Fairway- hankkeesta ja siitä,
missä kehitystyössä mennään. Pysytään uteliaina.
DET FÖRFLUTNA
BESTÄMMER NUET
I takt med den ökande automationen mättar
de numera alldagliga nyheterna om auto-noma
bilar och ersättandet av fossila bräns-len
med elektriska alternativ våra sömn-druckna
sinnen då vi seglar genom det
lokala huvudorganets digitala publikationer
på vår surfplatta. Fartygen har inte heller
undgått elektrifieringen och i synnerhet inte
forskningen om autonomibaserade tillämp-ningar.
En gemensam nämnare i digitalise-ringen
av trafiken är automatiseringen av
transportmedel. Effektiviseringen riktas i allt
högre grad till trafikmedlet och mindre till
infrastrukturen runt trafikmedlet.
B ilarna gick i sitt uruppförande i snabb prome-nadtakt
och ägdes av mycket få människor. 1952
hade 1 av 40 finländare en bil och de användes
främst av stadsbor. På landsbygden brukade det
finnas en bil per by, om ens det. Utvecklingen gick snabbt
och bilarna blev allt vanligare, vilket ställde ökande krav
på vägnätet. I efterkrigets Finland hade Väg- och vatten-byggnadsstyrelsen
som bäst 40 000 anställda som byggde
det finska vägnätet. Vägnätet definierades då baserat på
antalet bilar, bilarnas prestanda, olycksfrekvensen och det
tillgängliga anslaget. Vägnätet gjordes tvåfiligt och filerna
skildes åt med en streckad linje på vägen. Då kändes det
som en god idé. Om bilarna skulle uppfinnas för dagens
hastigheter och trafiktäthet skulle vägnätets grundprinci-per
med all sannolikhet skilja sig en hel del från dagens.
Bilarnas prestanda och säkerhet har utvecklats enormt
från OS-året, men bilarna skiljs alltjämt från varandra
med en målad streckad linje. På landsvägen möter man
aluminiumklädd, hoplimmad burk i 100 km i timmen. Vid
en frontalkrock kan inte ens en krockkudde rädda ägaren
från den förkrossande effekten av den avstannade rörelsen.
För att göra vägen säkrare skulle man behöva separera for-donen
som färdas i olika riktning med en landremsa. Det
skulle dock kosta för mycket, och då trafiktätheten alltjämt
ökar har man fokuserat på att öka säkerhet i trafikmedlet.
Det är ekonomiskt utmanande att ens hålla vägnätet i sitt
nuvarande skick. Samma fysiska och ekonomiska special-villkor
gäller till viss del för sjölederna. Skärgårdarna är
https://www.dimecc.com/dimecc-services/s4v/ precis så labyrintiska som de var före dagens fartygstäthet
A
FINLANDS SJÖFART J SUOMEN MERENKULKU 15
/