G Yliperämies Anders Andesson varmistaa ajolinjan ulos ACX-Umeån
rekalle Uumajassa. / Överstyrman Anders Andersson dirigerar ut
lastbilen från ACX-Umeå i Umeå.
Aurora Botnia lyhyesti:
Pituus: 150 m
Leveys: 26 m
Syväys: 6,1m
Bruttovetoisuus: 24 300
Kantavuus DW: 3500 mt
Nopeus: 20 kn
Kaistametrit: 1 500
Matkustajat: 800
Hytit: 68
Henkilökunta: 26
Koneisto 4 kpl Wärtsilä: 8V 31DF
Akkujen kapasiteetti: 2,3 MW
Jääluokka: 1A Super
Navigointijärjestelmä: Wärtsilä Nacos Platinum
FINLANDS SJÖFART J SUOMEN MERENKULKU 21
Aurora Botnia on varustettu suuren varauskyvyn omaa-valla
akustolla, jolla on tarkoitus hoitaa satamamanöverit.
LNG käyttövoimanaan pääkoneet käyttävät generaatto-reita,
joiden tuottama sähköenergia vuorostaan käyttää
Azimuth-propulsiolaitteita ja lataa akustoa. Potkurilaittei-ta
on perässä kaksi. Keulassa on perinteiset keulapotkurit,
sähkökäyttöiset tietenkin. Satama-aikana alus kytketään
maasähköverkkoon, jolloin akkujen pääasiallinen lataami-nen
tapahtuu. Hukkalämmön talteenotolla pyritään
maksimaaliseen energian hyödyntämiseen. Pakokaasujen
puhdistus alittaa kansainväliset minimivaatimukset (IMO
Tier III NOx recuirements). LNG:lle vaihtoehtoinen
polttoaine on biokaasu, jonka saatavuus tulevaisuudessa
Vaasan seudulla saattaa olla mahdollista.
Komentosiltalaitteiden yksityiskohdat jätän seuraavaan
kertaan. Totean vain, että rakennusvaiheessa haastatelle-sani
kapt. Sjöholmia hän kertoi käyttäjien toiveiden tultua
huomioiduksi siten, että hankinnoissa mennään käytettä-vyys
edellä. Tämä on pitkässä purjehduksessa kestävän
kehityksen mukainen ratkaisu.
VAASAN-UUMAJAN SEUDUN
TALOUTEEN SOVITETTU LAIVA
Laivan omistaa Kvarken-link osakeyhtiö. Osakeyhtiön
omistajina ovat 50% Vaasan kaupunki ja 50% Uumajan
kunta (Umeå komunföretag). Osakeyhtiön hallituksessa
on edustajia molemmista omistajatahoilta mutta myös
elinkeinoelämän edustajia. Varustamon pitää tärkeänä
yhteiskunnallisina tehtävinään paikallisen elinkeinoelä-män
tukemista, yhteistyötä ja alueen markkinoinnin
edistämistä.
Toimitusjohtaja Ståhlberg kertoi omistajien, Vaasan
kaupungin ja Uumajan kunnan, näkevän laivayhteyden
kaupunkien välillä olevan osa tärkeää seutukunnan
infraa: ”Tämä alus on periaatteessa silta. Omistajien
satsaus lähtee siitä, että liikenne on pidettävä käynnissä.
Esimerkiksi nyt jo liikenteestä on 15 % Baltian liikennettä,
joka menee pohjois-Ruotsiin. Nurminen Logisticsilla on
kehitteillä kauko-itään, Kiinaan ja jopa Japaniin suuntau-tuva
junaliikenne. Uumaja on hiljan tehnyt 20-30 miljoo-nan
arvoisen panostuksen satamaan, joka tähtää
Eurooppaan suuntautuvaan konttiliikenteeseen. Tämän
Vaasa – Uumaja linjan katsotaan olevan näille yhteyksille
suuntautuvaa syöttöliikennettä.
Ruotsalaisten matkustaja-asiakkaiden osuus on ollut
keskimäärin 30%. Sitä on tarkoitus vielä parantaa mm.
uudistuneen, tarkkaan harkitun ruotsalaisille matkustajil-le
paremmin sopivan aikataulun avulla. Tiistaisin,
torstaisin ja lauantaisin on neljä lähtöä. Sunnuntaisin ja
keskiviikkoisin kolme ja muina päivinä kaksi lähtöä.
Matkustajamäärät ovat kehittyneet suotuisasti, vuosi
2019, (Ennen Covid19) oli kesä -elokuussa 89 000 matkus-tajaa
ja vuositasolla 200 000. Arvioisin että ensi kesänä
päästään 120-130 000 matkustajaan, jos Pandemia tästä
helpottaa.
Rahtikysyntä on kehittynyt nyt Korona-aikanakin
suotuisasti. Tämän vuoden luvuissa on ollut jo 20% kasvu.
Nyt saadaan helposti erikoispitkät EU-rekatkin laivaan,
joka sekin lisää kasvupotentiaalia merkittävästi.
OMAVARAINEN YHTIÖ
Kysymykseen yhtiön taloudellisesta asemasta toimitusjoh-taja
Ståhlberg vastaa, että vaikka yhtiön takana ovatkin
yhteiskunnalliset omistajat, ei sen tulos perustu tukiin.
”Kaupungit, Suomen valtio tai EU eivät tue linjan operatii-vista
toimintaa lainkaan. Päinvastoin yhtiö tukee omistaji-aan
työllistämällä ja mm. maksamalla satamaksuja. Tähän
mennessä niitä on maksettu jo yli miljoona euroa. Kaikki
myyntiartikkelit laivan myymälässä ovat verollisia.
Maksamme Alv:n suomalaisena aluksena Suomeen.
Laivalla tapahtuva tarjoilumyynti on kuitenkin ulkomaan-liikenteessä
tapahtuvana verovapaata.”
Aluksen yhdellä kertaa työvuorossa olevan henkilö-kunnan
määrä on sama kuin vanhassakin laivassa eli
26 henkilöä. Maaorganisaatiossa työskentelee noin
kymmenen henkilöä. •