FINLANDS SJÖFART J SUOMEN MERENKULKU 23
direktör Ståhlberg har man optimerat antalet med tanke på
service, passagerarutrymmen och passagerarkomfort. Vid
behov kan man höja kapaciteten till 1 000 passagerare utan
att ändra besättningsstorleken. Säkerhetspersonalen måste
i båda fall bestå av minst 26 personer. Det är den normala
personalmängden på fartyget och uppfyller fartygets säker-hetskrav
(IMO/LSA).
RÄDDNINGSUTRUSTNINGSARRANGEMANG (LSA)
MED UNDANTAGSTILLSTÅND FRÅN TRAFICOM
Fartyget har beviljats undantagstillstånd från flaggstaten
(Finland) som utrustad för trafik med två MES-stationer
och 16 livflottar. Dessutom finns det FRB- och MOB-båtar
och en MOR-flotta för att rädda nödställda i vattnet.
I MES-systemet (Maritime Evacuation System) använ-der
man stora flottor, till vilka evakueringen sker direkt
från informationsdäck med hjälp av en evakueringsränna
(evacuation chute). Detta system ersätter 6–8 livbåtar.
Det är så vitt man vet första gången som ett fartyg i is-förhållanden
har godkänts för trafik utan livbåtar. Beslutet
baseras på en paragraf i IMO:s SOLAS-bestämmelser (SO-LAS
Chapter III Reg 2 – Exemptions), som ger flaggstatens
förvaltning fullmakt att fatta ett sådant beslut. Villkoret är
att fartyget inte trafikerar mer än 20 sjömil från närmaste
kust.
EFFEKTIV PLATSINDELNING PÅ BILDÄCK
Fartyget ankom Holmsund i Umeå, sin normala rutthamn,
efter exakt 3,5 timmars resa och jag gick till bildäck för att
följa lasthanteringen. Större delen av bildäcken var ännu
tomma på jungfruresan. Det finns tre bildäck. Däck 3,
huvuddäcket med däck 5 ovanför, delvis ett IMO-däck som
på styrbordssidan kan delas av med ett hylldäck. Då kan
det höga utrymmet delas av till två personbilsdäck och ta
emot fler personbilar på bekostnad av det höga lastutrym-met.
Totalt består bildäcken av 1 500 filmeter.
Filkapaciteten har varit en flaskhals som försvinner med
det nya fartyget, eller som verkställande direktör Ståhlberg
konstaterade i sin presentation:
– Problemen flyttas över till hamnen och utanför den
till gatorna i Vasa och Holmsund. På det gamla fartygets
tid har det även under coronatiden funnits stunder då vi
inte kunnat motsvara kundernas förväntningar. Det är
naturligtvis alltid oroande i en affärsverksamhet. Nu är
fraktchefen på vårt rederi säkert den lyckligaste mannen i
hela bolaget, i alla fall om han lyckas fylla bildäcken. Vi vet
av erfarenhet att det brukar bli så. Åtminstone om övriga
parametrar stämmer, som de borde göra hos oss. Snäppet
bättre – Hiukan parempaa, som vår nya slogan lyder.
BOGRAMPEN FÄLLS NER FÖR FÖRSTA
GÅNGEN PÅ 25 ÅR I HOLMSUND
Jag återvände till bildäckets huvuddäck för att vänta på att
bogporten öppnas. Det har gått 25 år sedan ett fartyg
senast lastades via bogrampen i Holmsund i Umeå. Nu är
alltså ett så kallat genomkörbart fartyg i trafik igen för
första gången på länge. Överstyrman Anders Andersson
stod intill rampens manövreringssystem och inväntade
instruktioner från kommandobryggan. Föregående dag
gjorde fartyget en testresa från Vasa till Holmsund och
rampen hade passats in, men nu var fartyget lastat och
hade ett annat djup. Därför tog det ett tag att passa in
rampen och fartyget. Under tiden fick jag tillfälle att fråga
Anders vad han tycker.
– Det bästa är att funktionerna nu är helt automatise-rade.
Allt sker med en enda knapptryckning. Man behöver
inte ta en funktion i taget och vrida flera spakar efter var-andra..
Lastningen och lossningen går också lätt tack vare
de breda filerna. Naturligtvis har vi ännu ingen erfarenhet
av hur det fungerar med en full last, men du är välkom-men
tillbaka om ett år. Då vet vi det också och kanske har
fartyget och ventilerna hunnit få lite patina. Nu glänser allt
fortfarande eftersom det är sprillans nytt.
Jag fick samtidigt möjlighet att intervjua Marika West,
som också varit överstyrman på Wasa Express, men som
nu arbetar som styrman. Hon sade att hela besättningen
tröttnade på arbetet i de smala och opraktiska förhållan-dena
på det gamla fartyget. Att få komma till något nytt ger
dem tro och styrka att fortsätta framåt.
En av stamkunderna, chauffören Kjell-Arne Andersson
från det Umeåbaserade transportföretaget ACX-Umeå,
anslöt sig till samtalet. Kjell-Arne berättade att han kör
linjen minst tre gånger i veckan. Han tycker det är en nöd-vändig
förbindelse mellan Sverige och Finland. Han och A
G Yliperämiehet Jaakko Suhonen ja Anders Andersson pohtimassa
lastin sijoitusta uudessa ympäristössä. /
Överstyrmännen Jaakko Suhonen och Anders Andersson dryftar
lastens placering i den nya miljön.