AURORA BOTNIA,
U uden ajan sarastus!
Heti laivalle johtavaa kävelysiltaa kulkies-sani
kiinnitti huomiotani Aurora Botnian
masiivinen, 15 metrin levyinen, 4,9 metrin
korkuinen peräportti ja -ramppi, jota
käyttäen lastaus/ lossaus voi tapahtua useam-malla
kaistalla samanaikaisestikin. Peräportin
kautta voidaan lastata jopa suurin tällä hetkellä
valmistusohjelmassa oleva Wärtsilän moottori.
Se on ollutkin eräänä laivan suunnittelun
lähtökohtana. Näkymä loi lisää positiivisia
odotuksia päivään.
INFOAULAN KAUTTA LAIVAAN
Laivalla tulijat ohjattiin aluksi maihinnoususillal-ta
7-kannelle Infoaulaan, jossa kiinnitti huomiota
Infotiskin leveys ja monikäyttöisyys. Infoaula
jatkui Bb-sivukäytävän puolelle tovin matkaa
siellä sijaitsevien konferenssiosastotilojen
palvelupisteeksi. Tämä antoi aiheen odottaa
uusia ja avaria näkymiä muuallakin laivassa.
Kuulin, että saaristo näkymineen on ollut
punaisena lankana sisustusta suunniteltaessa.
Kaiken kaikkiaan aluksen eri palvelupisteet
muodostavat monipuolisen kokonaisuuden.
Matkustajien käytettävissä on erillisiä tiloja
alkaen rauhallisesta lepotuoliosastosta business-loungeen,
pubista todella tilavaan ja upeaan
18 SUOMEN MERENKULKU J FINLANDS SJÖFART
baariin. Ravintolapuolella keulassa sijaitsevaan
avaran seisovan pöydän ravintolasta intiimiin
a’lacarte ravintolaan, tilavaa ja viihtyisää
cafeteriaa unohtamatta. Mittava kokousosasto
on ratkaistu säädettäväksi erikseen suljettavin
väliseinin yhdestä suuresta neljäksi erilliseksi
tilaksi jaettaviin pienempiin kokoustiloihin.
Infokannella perheiden ulottuvilla on lasten
leikkihuone asiaankuuluvine kalusteineen. Jopa
usein matkalla mukana kulkeville lemmikeillekin
on saatu sovitettu oma osastonsa, jossa omista-jat
voivat viettää aikaa lemmikkinsä kanssa tai
jättää koiran tai vaikkapa kilpikonnan hetkeksi
tilavaan asianmukaiseen häkkiin ja käydä itse
nauttimassa laivan muista palveluista.
Matkustajahyttejä laivassa on melko vähän,
vain 68 kpl. Tämä kielii yhtiön näkemyksestä
luoda vahvaan palvelukonteksiin perustuva
tuote. Paikka, jossa matkustaja tuntee viihtyvän-sä,
-ja haluavansa maksaa siitä.
Vaikutelma monipuolisesta, yksilöllisen maun
mukaisesta matkakokemuksesta on vahva.
Laivan sisätilojen avaruuteen vaikuttaa se
seikka, että aluksen sivukannet puuttuvat lukuun
ottamatta ylimpiä kansia. Tavanomaiset pelas-tusvenekannet
tämän laivan 7 ja 8 kannen tasalla
on voitu ottaa tehokkaaseen käyttöön, koska
Wasalinen
Aurora Botnia
lähti neitsyt-matkalleen
lauantai-aamuna
28.8. 2021.
Matka oli
merkittävä,
koska kyseessä
oli suomalaisen
telakan suoma-laiselle
varusta-molle
toimittama
matkustaja-
autolautta.
Edellisestä
vastaavasta on
kulunut jo mel-koisesti
aikaa.
Alus on lisäksi
ensimmäinen
tälle linjalle
suunniteltu ja
valmistettu laiva.
Aurora Botnia on
lisäksi uuden
ajan airut, koska
siinä on käytetty
useita teknisesti
edistyksellisiä,
jopa täysin uusia
ratkaisuja.
TEKSTI JA KUVAT:
JAAKKO HERNESNIEMI
G Perärampin mitat 15 mx4,9 m. Suuren lastiportin ansiosta suurikokoisetkin erityislastit ovat mahdollisia. /
Akterrampens mått är 15 m x 4,9 m. Tack vare den stora lastporten kan fartyget även ta stora speciallaster.