20 SUOMEN MERENKULKU J FINLANDS SJÖFART
olosuhteissa. Uuteen pääseminen antaa taas uskoa ja
voimaa jatkaa eteenpäin aivan eri meiningillä.
Samassa yhteydessä keskusteluun yhtyi eräs kanta-asiakkaista,
kuljettaja Kjell-Arne Andersson Uumajalai-sesta
ACX-Umeå kuljetusliikkeestä. Kjell-Arne kertoo
ajavansa linjalla ainakin kolme kertaa viikossa. Hän pitää
sitä välttämättömänä yhteytenä Ruotsin ja Suomen välillä.
Hän ja hänen työnantajansa ovat myös odottaneet uutta
alusta ja nopeampia lastaus- ja purkausaikoja. Tällä
hetkellä hänen autonsa olikin päässyt rekkakuljettajien
himoitsemalla paalupaikalle.
AIKATAULUT LAADITTU KYSYNNÄN JA
KOKEMUKSEN PERUSTEELLA.
Autokansikäynnin jälkeen on aikaa ajatella mm. aikatau-luja
ja kääntöaikoja. Aikataulun mukaan ajetaan kolmena
päivänä viikossa neljä yhdensuuntaista matkaa ja muina
päivinä kaksi tai kolme. Matka-aika on kolme ja puoli
tuntia, joka voidaan ajaa aluksen optimaalisella 16 solmun
matkavauhdilla. Tarvittaessa tehoreservit sallivat jopa 20
solmun nopeuden.
Kääntöaika on 45 minuuttia, joka on realistinen
otettaessa huomioon tehokkaat lastauskaistat. Nyt aluksi
ylemmälle kannelle lastattavat ajoneuvot ajetaan sisään ja
ulos käyttäen kumpaankin suuntaan käännettävää
ajoramppia pääkannen ja ylemmän kannen välillä.
Jatkossa voidaan ylemmän kannen lastausta hoitaa
suoraan oikealla tasolla olevan toisen maarampin kautta.
Myös kannen keulaosa on suunniteltu muunnettavaksi
sellaiseksi, että saman tason yhteys maarampille on
mahdollinen. Kylmäkuljetuksia ajatellen autokansilla on
yli 50 kpl virransyöttöpisteittä.
RAHTIKULJETUSTEN KYSYNNÄN KASVUNÄKYMÄT HYVÄT
Autokannen kysyntä on, kuten aikaisemmin mainittiin,
ollut hyvässä kasvussa. ”Kun autokantta alettiin suunni-tella,
lähtökohdaksi otettiin Wärtsilän fyysisesti suurin
dieselkone. Autokannen kulkutiet mitoitettiin sen mittojen
mukaan. Ajateltiin, että, jos se voidaan saada mahtumaan
kuljetettavaksi, kulkuteiden koko riittää muullekin
mukaan pyrkivälle kuormalle. Ruotsissa käynnissä olevat
suuret rakennushankkeet, paperitehtaan laajennustyöt,
mutta myös sen tuotteiden kuljetukset Suomen suuntaan
ovat lastauksesta vastanneiden yliperämiesten mukaan
olleet haasteellisia. Nyt ne saadaan helposti mukaan”
kertoi toimitusjohtaja Peter Ståhlberg esityksessään
rahtikuljetuksen haasteista.
TYYTYVÄINEN KAPTEENI!
Pyynnöstäni sain tavata pikaisesti myös aluksen kiireisen
päällikön, Johannes Sjöholmin. Johannes on toiminut
osana aluksen rakennusaikaista valvontatiimiä ja on näin
ollen perillä laajasti aluksen rakenteista ja yksityiskohdis-ta.
Keskustelussamme viittasin moniin yksityiskohtiin,
joissa saattoi näkyä tilaajien kokemus ja käden jälki.
Monet hyväksi havaitut yksityiskohdat on saatu toteute-tuksi
halutulla tavalla. Toisaalta yksityiskohtia näin
suuressa projektissa on niin paljon, että aivan kaikkiin, jo
suunniteltuihin asioihin ei enää pystytty vaikuttamaan,
toteaa Johannes Sjöholm. Tulevaisuus näyttää, miten
kokonaisuus toimii. Tällä hetkellä kaikki näyttää hyvältä.
EDISTYKSELLISTÄ TEKNIIKKAA
Laivassa on toteutettu paljon uusia teknisiä innovaatioita.
Alus on idealtaan eräänlainen hybridiauton jäljennös.
painamalla. Ei tarvitse edetä toiminto kerrallaan monta
spaagia peräjälkeen kääntämällä.. Myös lastaus ja lossaus käy
helposti leveiden kaistojen johdosta. Tietenkään meillä ei voi
vielä olla kokemusta toiminnasta täyden lastin kanssa, mutta
tervetuloa vuoden päästä uudestaan. Silloin tiedämme senkin
ja ehkä rattaat ja venttiilit ovat saaneet jo hiukan arjen patinaa
pintaansa. Nyt kaikki loistaa vielä uutuuden kiiltävänä.”
Saan samalla tilaisuuden haastatella yliperämiehenäkin
Wasa Expressillä toiminutta, nyt perämiehen jobissa toimivaa
Marika Westiä. Hänestä koko miehistö on uurastanut kyllästy-miseen
asti vanhan laivan kapeissa ja epäkäytännöllisissä
G Cafeteria vastaa arkiateriatarpeisiin.
Asiakkaita palvelemassa Raija Mattson ja Sofia Lundmark. /
Kafeterian uppfyller vardagsbehoven.
Fartygets ekonomipersonal betjänar kunderna.
G Autokannen kapasiteetti ja toimintaperiaate havainnekuvana.
(kuva Wasaline). / Bildäckens kapacitet och funktionsprincip illustrerad.
(bild Wasaline).
G Perämies Marika West ja ACX-Umeå kuljetusliikkeen autonkuljettaja
Kjell-Arne Andersson ihastelemassa keularampilta avautuvaa näkymää,
joka on mahdollista ensimmäistä kertaa 25 vuoden tauon jälkeen. /
Styrman Marika West och chaufför Kjell-Arne Andersson från det
Umeåbaserade transportföretaget ACX-Umeå beundrar utsikten från
bogrampen, vilket är möjligt för första gången på 25 år.