
Asiasanat: terveysteknologia, työterveyshuolto, eTerveystarkastus, asiakaslähtöisyys.
SÄHKÖINEN
TYÖTERVEYSTARKASTUS
Viime vuosina sähköisiä terveyspalveluja on
alettu tuottaa osana terveydenhuollon palvelutarjontaa.
Terveydenhuollossa digitalisaation
murros näkyy sekä suorasti että epäsuorasti:
organisaatioiden, terveydenhuollon ammattilaisten
sekä yritys- ja yksilöasiakkaiden resurssien
priorisoinnissa. Keskiössä ovat taloudelliset
säästöt, ajankäyttö ja tuottavuus. Sähköisen
toteutustavan on todettu soveltuvan erityisen
hyvin työterveyshuollon palveluihin. eTerveystarkastus
on yksi tapa kohdentaa resursseja
oikein. Sähköinen terveystarkastus on
mahdollista toteuttaa etänä videoyhteyttä hyödyntämällä
tai kyselynä. Myös muita työterveyshuollon
palveluita kuten toimintasuunnitelmien
päivityksiä voidaan toteuttaa sähköisesti.
eTerveystarkastus voidaan toteuttaa sellaisissa tilanteissa, joissa työ ei
aiheuta erityistä sairastumisen vaaraa, eikä tarkastus edellytä työntekijälle
tehtäviä fyysisiä toimenpiteitä kuten tutkimista. Sähköinen terveystarkastus
on osa omahoitopalvelua, joka toteutetaan omamittauksena.
Työterveyshoitajan näkökulmasta eTerveystarkastus voi joko säästää tai
lisätä resurssien käyttöä. Haasteita on todettu olevan tietojärjestelmien
yhteensopimattomuudessa sekä automaattisen tiedonsiirron puutteessa.
Tarkoituksenmukaista ei ole, että työaikaa tuhlaantuu manuaalisesti
toteutettavaan tiedonsiirtoon tietojärjestelmästä toiseen. Jotta toiminta
olisi sujuvaa, on uusien sähköisten palvelujen rinnalla kehitettävä
linkitystä jo olemassa olevaan tietojärjestelmään. Näin meneteltäessä
työn tuottavuus lisääntyisi.
TERVEYSTEKNOLOGIA
Terveysteknologia on teknologian sovellusten joukko, joiden avulla
käsitellään terveyden- ja sairaanhoidollisia sekä lääketieteellisiä kokonaisuuksia.
Ne käsittävät tieto- ja viestintätekniikan käyttöä terveydenhuollon
palveluissa, tuotteissa ja prosesseissa. Terveysteknologisten
palveluiden tuottamista ohjaavat kansalliset ja kansainväliset sää-
18 Työterveyshoitaja 2/17