
FINLANDS SJÖFART J SUOMEN MERENKULKU 57
det här fallet arbetstagare, till en situation där priset på
nyttigheten sjunker. Enligt denna teori kan en arbetslös
styrmans värde på arbetsmarknaden tyvärr inte vara hög.
Om man spetsar till det kan man hävda att sjöfarten i
Finland befinner sig i en paradoxal situation, där det finns
ett överutbud på styrmän för att det inte finns tillräckligt
med jobb, och det råder brist på både överstyrmän och
befälhavare, eftersom styrmännen inte får tillräckligt med
jobb och därmed inte tillräckligt med praktisk övning.
I förhållande till den nuvarande situationen på arbets-marknaden
och sjöfartens utsikter är antalet studerande
på sjöfartsskolor helt enkelt för högt, och att de bör gallras
bort eller söka nya lösningar genom exempelvis samman-slagningar.
En möjlighet att svara på det framtida behovet
av arbetskraft är att forma om de gamla utbildningspro-grammen
så att de tar större hänsyn till digitaliseringens
påverkan på sjöfarten.
BITS I HORISONTEN
Rolls-Royce och Finferries testade i samarbete i december
2018 med framgång en besättningsfri drift av fartyget
Falco. Den nya lotsningslagen som möjliggör fjärrlotsning
trädde i kraft den 1 februari 2019 och det nya statliga
trafikstyrningsföretaget Traffic Management Finland Oy
påbörjade sitt uppdrag den 1 januari 2019. I digitalisering-en
ligger Finland i spetsen i världen.
När gamla dörrar stängs öppnas även nya. Genombrot-tet
inom sjöfarten måste ses som en möjlighet, eftersom
världen förändras – vare sig vi vill det eller inte. Det finska
havsklustret sysselsätter redan nu närmare 50 000 männis-kor
och antalet ökar.
Man kan inte garantera att alla som vill får jobb på
finska fartyg, men inom sjöfarten står hela världen öppen.
Optimisten hittar jobb även där pessimisten inte ens letar.
Det kommer att finnas arbeten på sjön fram tills dess att
det sista fartyget är automatiserat, och troligtvis under
en lång tid efter det. Man kommer knappast någonsin att
kunna fjärrstyra en isbrytare.
Det lönar sig fortfarande att söka in på sjöfartsskolor,
men som sökande måste man förstå den stora förändringen
i branschen och acceptera att det krävs ständig fortbild-ning
och anpassning till nya koncept för att ge sig in i den.
Kanske kommer framtidens styrman att styra fartygen
hemma från soffan med VR-glasögon på.
De åsikter som uttrycks i artikeln är skribentens egna
och representerar inte SLPL:s officiella ståndpunkt. •
E Finska flaggan är mycket attraktiv för rederier
på grund av sin förmånlighet och bild.