
52 SUOMEN MERENKULKU J FINLANDS SJÖFART
F Esa Kallio on pyrkinyt tuomaan SLPL:n
neuvottelupöytään erityisesti nuorempien
perämiesten näkökulmaa.
kasvaessa palkka kansimieheen verrattuna
pysyy samana, tai jopa laskee. Laivatöissä
palkan suuruuteen vaikuttaa luonnollisesti myös
alustyyppi ja -koko, liikennealue, miehistön
lukumäärä, vuorottelun toteutustapa sekä
erinäiset palkanlisät.
Kokonaiskuvassa Suomen lipun alla palkkoja
suurempana ongelmana voidaan pitää perämies-ten
työpaikkojen niukkuutta. Samaan aikaan,
kun uudet alalle tulleet perämiehet etsivät töitä
kivien alta Suomen 111 aluksen kokoisesta
ulkomaankauppalaivastosta (SV Jäsenalusrekis-teri
30.9.2018), Turun, Rauman, Kotkan ja
Maarianhaminan merikoulut kilpailevat uusista
oppilaista. Tästä seurauksena on tilanne, jossa
oppilaita valmistuu liikaa suhteessa avoimiin
työpaikkoihin ja sijaisuuksiin. Vuosien 2013-2017
välisenä aikana Suomen kouluista yhteensä
vahtiperämiehiksi valmistui keskimäärin noin 45
oppilasta per vuosi, ja merikapteenin tutkintoon
noin 70 per vuosi. (Bittejä horisontissa -keskuste-lutilaisuus
21.8.2018)
Toisaalta tämä johtaa siihen, että vain
motivoituneimmat perämiehet jaksavat edelleen
hakea aktiivisesti töitä, mutta toisaalta myös
moni lupaava perämies jättää leikin kesken.
Taloustieteellisen kysynnän ja tarjonnan
periaatteen mukaan ylitarjonta hyödykkeestä, eli
tässä tapauksessa työntekijästä, johtaa tilantee-seen,
jossa hyödykkeen hinta laskee. Tähän teori-aan
nojaten työttömän perämiehen arvo työ-markkinoilla
ei valitettavasti voi olla korkea.
Kärjistäen voisi väittää, että Suomen meren-kulku
on paradoksaalisessa tilanteessa, jossa
perämiesten kohdalla on ylitarjontaa, koska töitä
ei ole riittävästi, ja yliperämiehistä sekä päälli-köistä
on pulaa, koska perämiehet eivät saa
riittävästi töitä ja siten praktiikkaa.
Suhteessa nykyiseen työmarkkinatilanteeseen
ja merenkulun näkymiin merenkulkuoppilaitos-ten
määrä Suomessa on yksinkertaisesti liian
korkea, ja niitä tulisi karsia tai hakea uusia
avauksia esimerkiksi fuusioiden kautta. Yksi
mahdollisuus vastata tulevaisuuden työvoimatar-peeseen
on muokata vanhat opinto-ohjelmat
ottamaan digitalisaation vaikutus merenkulkuun
laajemmin huomioon.
BITTEJÄ HORISONTISSA
Rolls-Royce ja Finferries ovat yhteistyössä 2018
joulukuussa testanneet onnistuneesti miehittä-
F Suomen lippu on varustamoille
hyvin houkutteleva edullisuutensa
ja imagonsa vuoksi.