
Suo men Merenkul ku
FinlandsSjöfart 2
VUOSIKERTOMUS 2018
2018 – Aktiivinen vuosi taas takana
Alkuvuosi oli hankala, kun Suomen Varustamo lähti haastamaan liittoa liiton antamissa työsopimusten
irtisanomisissa. Onneksi asia päättyi oikeudenmukaisesti ja sopimusten laillinen irtisanominen oli kuitenkin
loppupäässä fakta. Tämä Suomen Varustamoiden kikkailu johti siihen, että osapuolet löysivät itsensä
valtakunnansovittelijan pöydästä annetun työnseisausilmoituksen johdosta.
Kovan tohinan jälkeen Ulkomaanliikenteen työehtosopimuksia jatkettiin ajalla 1.3.2018 – 28.2.2019.
Yleiskorotus oli vähintään 1.6 % ja myös laajoja tekstimuutoksia sovittiin.
Arctia Oy:n molemmat liiton työehtosopimukset olivat määräaikaisia ja päättyivät ilman erillistä irtisanomista.
Työnantaja haki hyvin suuria heikennyksiä sopimuksiin, joita työnantaja ei suostunut muuttamaan.
Tätäkin asiaa osapuolet puivat valtakunnansovittelijan pöydässä.
Sopu löytyi ja molemmat työehtosopimukset uusittiin ajalla 1.3.2018 – 28.2.2021.
Yleiskorotus oli 1,6 % ja myöskin sopimustekstiä saatiin parannuksia yleisesti.
Kaikki muut sopimukset jatkuivat ja eivät siis päättyneet 2018, poikkeuksena Koululaiva Michael Sars:in
sopimus, joka uusittiin ajalle 1.11.2018 – 31.10.2021.
Iloksemme voimme todeta, että uusia aluksia ja myöskin uudisrakenteita on tullut
Suomen lipun alle sekä ulkomaanliikenteeseen että kotimaanliikenteeseen.
Perämieskadettijärjestelmä on ollut käytössä jo 2,5 vuotta.
Sopimuksen myötä työllistyneiden jäsenten palaute on ollut myönteinen.
Sopimus on uusittu uutena omana sopimuksena, jonka nimi on nyt Junioriperämies.
Sopimus vastaa paremmin jäsenten tarpeita.
Satama-alalla olemme jatkaneet vahvistamalla työehtoja paikallisella sopimisella.
Valtion virka- ja työehtosopimus VES:in alaisten liittojen jäsenten edunvalvonta on siirretty Ammattiliitto
Pro:hon sen jälkeen, kun Pardia lakkautettiin järjestönä 31.12.2018.
Liiton toimistolla on ollut työsuhteessa 4 henkilöä koko vuoden 2018.
Liiton lehti ”Suomen Merenkulku” ilmestyi neljällä laadukkaalla numerolla 2018.
FINLANDS SJÖFART J SUOMEN MERENKULKU 35
SuomenMerenkulku
FinlandsSjöfart 1
18
PÄRMBILDEN: BOGSERARE HECTOR & BEVAKNINGSFARTYGET TURSAS
KANSIKUVASSA: HINAAJA HECTOR JA VARTIOLAIVA TURSAS
J vuosikertomus J årsberättelse J vuosikertomus J årsberättelse J
18
• Yhteysalus M/S Nordep, Ahteriramppijärjestelmä.
Avoin autokansi sijaitsee matkustussalongin katolla!
• Förbindelsfartyget M/S Nordep. Akterramp systemet.
Ett öppet bildäck är placerat på taket av sittsalongen!
jäsentietoa medlemsinfo jäsentietoa medlemsinfo jäsentietoa
SuomenMerenkulku
FinlandsSjöfart 3
18
• Hailuodon lautta M/ S Meriluoto
Päällikkö TIMO GRÖNLUND
• Karlö färjan M/S Meriluoto
Befälhavare TIMO GRÖNLUND
SuomenMerenkulku
FinlandsSjöfart 4
18
Laivasairaanhoitaja työssään •
Fartygssjukskötare på sin arbetsplats •
• vuosikertomus 2018 • vuosikertomus 2018 • vuosikertomus 2018 • vuosikertomus •