
Undersökning om
ledarkompetens
på finska fartyg
Under 2018 bildades en arbetsgrupp under ledning av Sjömanspen-sionskassan
och Sjömanskyrkan, som fackföreningar inom sjöfart
och rederier deltog i. Arbetsgruppens uppgift är att utveckla
ledarkompetensutbildningen så att den är anpassad till sjöfarten.
BILD: JOHAN RAMSLAND
I anslutning till projektet genomförde Finlands Skeppsbe-fälsförbund
och Sjömans-Unionen en enkät om ledar-skap
inom sjöfarten. 647 sjöfarare svarade på enkäten
och resultaten granskades både ur befälhavarnas och de
övriga anställdas synvinkel.
Vi bad Vesa Nissinen och Tommi Kinnunen, utbildare
i ledarkompetens från Deep Lead Oy, att analysera resul-taten
av enkäten och berätta om ledarkompetens. Båda
herrarna har doktorerat i ledarskap och varit docenter i
ledarskap i över tio år. Dessutom har de praktisk ledar-skapserfarenhet
från olika verksamhetsmiljöer och över
trettio års erfarenhet av att utbilda i ledarkompetens.
VILKA TANKAR VÄCKER RESULTATEN
AV ENKÄTEN?
Vesa
– Man har gjort en undersökning av ledarskap bland
sjöfarare tidigare och rapporterat om det i branschtidning-ar.
Här har även ett samfund varit med och utvärderat
resultaten och alla dessa bekräftar varandra. Det finns
inga motstridigheter i hur det ser ut. Resultaten är bety-dande
och tydliga när det gäller urvalet. Utgångspunkten
för förändringsledarskapet är att två tredjedelar vill ha en
förändring och en tredjedel inte vill det, men alla erkänner
behovet av det.
Tommi
– Resultatet av undersökningen är tillförlitligt och man
bör stödja sig på det. När man har fört en diskussion i
arbetsgruppen, där alla viktiga parter har varit represente-rade
har enigheten nästan varit rörande. Man kunde helt
enkelt konstatera att lägesbilden ser ut så här och om det
hade funnits meningsskiljaktigheter hade det framkom-mit.
Det var hög tid att man i och med undersökningen
erkände behovet av att utveckla utbildningen inom
ledarkompetens för sjöfarten och även fick centrala
20 SUOMEN MERENKULKU J FINLANDS SJÖFART
representanter att sätta sig ner vid bordet och diskutera
om de övergripande behoven.
Vesa
– Jag kom direkt från ett evenemang då en rapport om
personalledningens lönsamhet 2018 publicerades. Det är
dramatiska skillnader i hur produktiva bra eller dåligt
ledda arbetsgemenskaper är. Om man tänker på rörelsere-sultatet
är skillnaden sexfaldig och det gäller även inom
sjöfarten. Alla uppgifter vi har tyder på att om man satsar
på att utveckla ledarskapet satsar man på rätt sak. Det
bygger på de perspektiv som alla vet är rätt. Ett tillitsbase-rat
ledarskap, som senare möjliggör människors äkta
motivation.
VILKA ÄR DE VIKTIGASTE SLUTSATSERNA
AV UNDERSÖKNINGEN?
Vesa
– De här resultaten visar tveklöst att när man frågar
befälhavarna håller 40 procent helt med och över 20
procent håller delvis med om att förändring ligger i tiden
och behövs. En sak som är tydlig är att vi alltid har en
opposition när det gäller de här frågorna. Inom sjöfarten
finns det för närvarande bra ledare och fantastiska ledare.
Det är logiskt att en sådan person ser att verksamheten är
bra runt omkring sig och tänker att det inte är några
problem. Det är helt förståeligt. Den kritiska majoriteten
är dock starkt för en utveckling.
– Ett annat viktigt och betydande resultat är att besätt-ningen
är ännu mer kritisk mot ledarskapsmetoderna än
ledarna själva. När man pratar om människors ledarskap
är det viktigaste dock hur människor själva upplever ledar-skapet,
inte hur ledarna upplever att de leder. Det är ganska
stor skillnad mellan hur besättningen och befälhavarna
upplever ledarskapet. Resultatet är normalt, men kan inte
förbises.