
VÄRLDEN FÖRÄNDRAS
– Är det längre lönsamt att
G Isbrytning kräver starkt specialkunnande och kan knappast någonsin
organiseras som distansarbete.
54 SUOMEN MERENKULKU J FINLANDS SJÖFART
bli styrman?
Sjöfart, att arbeta till sjöss och själva
havet i sig befinner sig emellertid i
kontinuerlig förändring och många som
vill arbeta till sjöss måste fundera lite
mer noggrant innan de ger sig in på det.
Sjömansromantiken hör onekligen till histo-rien.
Medan man tidigare tillbringade veckor i tro-piska
hamnar och njöt av livet när lasten flyttades
in i lastrummet med muskelkraft är numera läng-den
på hamnstoppen en bråkdel av vad de var på
grund av automatiseringen, digitaliseringen och
motoriseringen. Idag måste man hitta motivatio-nen
till att bege sig ut till sjöss någon annanstans.
De sjömän som går vakt hinner bara gå i land i un-dantagsfall,
för även om fartyget råkar befinna sig
i hamnen under frivakten måste man någon gång
hinna sova också innan nästa vakt börjar.
Skeppning är en industriell process där tid
är pengar. Sjömän behöver ha flexibilitet, an-passnings-
och problemlösningsförmåga samt
uthållighet att sömlöst fungera som en del av
maskineriet i denna process. Dessutom har man
hört sägas att man i yrket som styrman förutom
kunskaper om sjöfart även behöver åtminstone en
”Absolut!” skulle man gärna vilja
svara. Äventyrslystnad, hyfsad lön
och havet som element har lockat
unga att ta värvning till sjöss under
långa perioder, och ännu för några
decennier sedan fanns det fortfa-rande
gott om jobb.
TEXT OCH BILDER: ESA KALLIO