
FINLANDS SJÖFART J SUOMEN MERENKULKU 53
mätöntä operointia Falco-aluksella. Uusi etäluotsauksen
mahdollistava luotsauslaki on tullut voimaan 1.2.2019 ja
uusi valtion liikenteenohjausyhtiö Traffic Management
Finland Oy on aloittanut tehtävänsä 1.1.2019. Digitalisaati-ossa
Suomi on maailman kärkimaiden joukoissa.
Siinä missä vanhat ovet sulkeutuvat, uusia ovia
avautuu. Merenkulun murros on nähtävä mahdollisuutena,
koska maailma muuttuu joka tapauksessa – halusimme
sitä tai emme. Suomen meriklusteri työllistää jo nykyisel-läänkin
lähes 50 000 ihmistä ja luku on kasvussa.
Töiden löytymistä suomalaisilta aluksilta kaikille
halukkaille ei voi taata, mutta merenkulussa koko maail-ma
on avoin. Optimisti löytää töitä sieltäkin, mistä
pessimisti ei osaa katsoa. Työpaikkoja tulee merillä
olemaan niin kauan, kunnes viimeinenkin alus on automa-tisoitu,
ja luultavasti vielä kauan sen jälkeenkin. Tuskin
esimerkiksi jäänmurtoa on mahdollista toteuttaa etänä
koskaan.
Merikouluihin kannattaa edelleenkin hakea, mutta
hakijan on ymmärrettävä alan murros ja hyväksyä se, että
alalle lähteminen tulee vaatimaan jatkuvaa kouluttautu-mista
ja uusiin konsepteihin sopeutumista. Ehkä tulevai-suuden
perämies ohjaa alukset kotisohvaltaan VR-lasit
päässä.
Artikkelissa esitetyt mielipiteet ovat kirjoittajan omia,
eivätkä edusta SLPL:n virallista kantaa. •
” Monet nuoret
hakeutuvat meren-kulkualalle
haaveis-saan
olla lopulta
suuressa risteilijäs-sä
päällikkönä.”
E Merityöpaikkojen häviäminen johtaisi myös merenkulkualan
koulutuksen loppumiseen ja romuttumiseen
nykyisessä muodossaan.