
PÄRMBILDEN: BOGSERARE HECTOR & BEVAKNINGSFARTYGET TURSAS
Suo men Merenkul ku
FinlandsSjöfart 2
ÅRSBERÄTTELSEN 2018
2018 – Ett aktivt år åter bakom
Början av året var besvärligt, då Rederierna i Finland beslöt att utmana uppsägningarna av kollektivavtalen som
förbundet gjort. Tvisten avgjordes och avtalens uppsägning konstaterades vara ett faktum. Detta knepiga
förhållningssätt som rederierna i Finland antog till sitt förhandlingsförfarande i kollektivavtalen, förorsakade den
situationen, att strejkvarsel gavs och parterna kunde därefter förhandla om avtalen hos riksförlikningsmannen.
Efter tuffa förhandlingar kunde utrikesfartens kollektivavtal fortsättas för tiden 1.3.2018 - 28.2.2019. Den
allmänna löneförhöjningen var minst 1,6 % och det avtalades även om stora förbättringar i texterna.
Arctia Ab:s båda kollektivavtal var tidsbundna och upphörde således utan särskild uppsägning. Arbetsgivaren
försökte genomföra stora försämringar i avtalen och arbetsgivaren var inte villig att återta sina krav. Även dessa
avtal förhandlades därefter under ledning av riksförlikningsmannen. Avtal kunde träffas och de båda
kollektivavtalen förnyades för tiden 1.3.2018 – 28.2.2021. Den allmänna löneförhöjningen
var 1,6 % och det avtalades även om allmänna förbättringar i texterna.
De övriga avtalen fortsatte och de upphörde således inte 2018, med undantag för avtalet avseende
Skolfartyget Michael Sars, som förnyades för tiden 1.11.2018 – 31.10.2021.
Till vår stora glädje kan vi konstatera att nya fartyg och även nybyggnationer har införts under
fi nsk fl agg både inom utrikestrafi ken och inrikestrafi ken.
Avtalet för kadettstyrmän har varit i kraft i 2,5 år. De medlemmar som via avtalet fått arbete ombord som
styrmän har gett positiv respons till förbundet. Avtalet har förnyats som ett nytt eget avtal, vars namn
nuförtiden är juniorstyrman. Det nya avtalet motsvarar bättre medlemmarnas behov.
Inom hamnarna har vi förbättrat avtalsvillkor genom lokala avtal.
Bevakningen av statens tjänste- och arbetskollektivavtal har överförts till fackförbundet Pro,
efter att Pardias verksamhet som organisation upphörde 31.12.2018.
Förbundets kontor har haft 4 personer i arbetsavtalsförhållande under hela året 2018.
Förbundets tidning ”Finlands Sjöfart” utkom med fyra kvalitativa nummer under året 2018.
42 SUOMEN MERENKULKU J FINLANDS SJÖFART
• årsberättelse 2018 • årsberättelse 2018 • årsberättelse 2018 • årsberättelse 2018 • årsberät-
SuomenMerenkulku
FinlandsSjöfart 1
18
KANSIKUVASSA: HINAAJA HECTOR JA VARTIOLAIVA TURSAS
J vuosikertomus J årsberättelse J vuosikertomus J årsberättelse J
18
• Yhteysalus M/S Nordep, Ahteriramppijärjestelmä.
Avoin autokansi sijaitsee matkustussalongin katolla!
• Förbindelsfartyget M/S Nordep. Akterramp systemet.
Ett öppet bildäck är placerat på taket av sittsalongen!
jäsentietoa medlemsinfo jäsentietoa medlemsinfo jäsentietoa
SuomenMerenkulku
FinlandsSjöfart 3
18
• Hailuodon lautta M/S Meriluoto
Päällikkö TIMO GRÖNLUND
• Karlö färjan M/S Meriluoto
Befälhavare TIMO GRÖNLUND
SuomenMerenkulku
FinlandsSjöfar t 4
18
Laivasairaanhoitaja työssään •
Fartygssjukskötare på sin arbetsplats •