Nopein tieto meistä netissä www.seacommand.fi
FINLANDS SJÖFART J SUOMEN MERENKULKU 3
PÄÄKIRJOITUS • LEDARE
Utsläppshandel och
försörjningstrygghet
F inland fungerar som ett läroboksex-empel,
som om det i många avseen-den
var ett modelland för andra
länder. Detta är särskilt fallet när det gäller
att ratificera och implementera internatio-nella
avtal. Vi är snabba och effektiva.
Tyvärr sker det ofta, att man glömmer att
överväga den långsiktiga effekten av detta för det
finska näringslivet. Vi tittar alltså inte tillräckligt
långtgående.
Ett exempel på detta under närhistorien var, att
Finland 2015 blev det första landet i världen som
följde de strängare svavelutsläppen inom sjöfarten.
Finland är verkligen på rätt väg när det gäller
svavelutsläpp men myntet har två sidor. Eftersom
Finland är ett relativt litet och ekonomiskt sårbart
land är det orimligt att finska rederier måste
samtidigt konkurrera med tredje länder där
konkurrenterna inte nödvändigtvis uppfyller några
miljökrav frivilligt alls och därför får en betydande
ekonomisk konkurrensfördel på samma marknader
som finska rederier opererar.
Sjöfackföreningarna har tvingats svälja med
tvång blandbesättningskonceptet sedan 2009. Vi har
kommit emot rederierna och den nuvarande
modellen för blandbesättning bör vara tillräcklig
för rederierna. Det är inte möjligt att kräva mera till
antal och mera omfattande koncept. Vi tänker inte
vara en del av ”race to the bottom” -loppet.
Finlands försörjningsberedskap har redan haft
som ord tragikomiska drag, när det gäller verksam-heten
under pandemi. Fiaskot runt andningsskydd-affärerna
glömmer man inte lätt. Jag vill tacka
Neste för det ansvarsfulla beslutet, att deras två
råoljefartygs nybyggen kommer under finsk flagg
och att fartygen bemannas 100 % av EU besättning.
Detta är på allt sätt den mest förnuftiga och
ansvarsfulla lösningen i alla avseenden, så att
helheten fungerar också under exceptionella
omständigheter och fartygen fortfarande är i
trafik
då. •
Jag önskar er alla en god början av sommaren
och önskar helhjärtat att ni kan ta
coronavaccinationen.
VERKSAMHETSLEDARE JOHAN RAMSLAND
Päästökauppaa ja
huoltovarmuutta
S uomi toimii oppikirjaesimerkkinä,
ikään kuin mallimaana muille,
monessa asiassa. Näin erityisesti,
kun on tarkoitus ratifioida ja implementoida
kansainvälisiä sopimuksia. Olemme
nopeita ja tehokkaita. Monesti, ikävä kyllä,
unohdetaan punnita pitkäjänteisesti,
millainen vaikutus tällä on suomalaiselle elinkeino-elämälle.
Emme siis tarkastele asioita riittävän
kauaskantoisesti.
Tästä meillä on esimerkkinä lähihistoriasta se,
että Suomi alkoi 2015 maailman ensimmäisenä
valtiona noudattamaan merenkulun tiukimpia
rikkipäästöjä. Suomi on ilman muuta oikealla asialla
rikkipäästöjen suhteen mutta kolikolla on kaksi puol-ta.
Koska Suomi on suhteellisen pieni ja taloudelli-sesti
sekä elinkeinopoliittisesti haavoittuvainen
valtio, on kohtuutonta, kun samalla suomalaiset
varustamot joutuvat kilpailemaan kolmansien
maiden kanssa ja kilpailijat eivät välttämättä
noudata minkäänlaisia ympäristötavoitteita ja saavat
sen vuoksi merkittävän taloudellisen kilpailuedun
ollen suomalaisten varustamoiden kanssa samoilla
markkinoilla.
Merenkulun ammattiliitot ovat joutuneet pakon
edessä nielemään sekamiehityskonseptin vuodesta
2009 lähtien. Olemme tulleet varustamoita vastaan ja
nykyisen sekamiehitysmallin pitää olla varustamoil-le
riittävä. Ei ole nimittäin mahdollista vaatia aina
enemmän ja laajemmin. Me emme lähde mukaan
”race to the bottom”-kisaan.
Suomen huoltovarmuus on saanut jo sanana
tragikoomisia piirteitä, kun ajattelee pandemia-ajan
toimintaa. Maskisotkua harva hevillä unohtaa.
Haluan kiittää Nestettä äskettäin tekemästään
vastuullisesta päätöksestä, joka koskee kahden
uuden raakaöljyaluksen tuomista Suomen lipun alle
ja sitä, että alukset miehitetään 100 % EU-miehistöl-lä.
Tämä on kaikin puolin järkevin ja vastuullisin
ratkaisu, jotta kokonaisuus toimii poikkeusolosuh-teissa
ja alukset ovat silloinkin liikkeellä. •
Toivotan teille kaikille hyvää alkanutta kesää
ja toivon hartaasti, että voitte ottaa
koronarokotuksen!
TOIMINNANJOHTAJA JOHAN RAMSLAND
/www.seacommand.fi