FINLANDS SJÖFART J SUOMEN MERENKULKU 27
Ilenao och Neptun
på väg mot Yara,
– Lagstiftningen är uppbyggd på risker. Drönare har en
tydlig framtidspotential och vi ser gärna vad aktörerna
hittar på och försöker hitta de lösningar som möjliggör
verksamheten. Den bärande tanken med mitt team är att
vi ska försöka göra vårt bästa för att aktörerna ska kunna
göra det de vill, sammanfattar Söderström.
EMSA:S PROGRAM RPAS
Den mest betydelsefulla aktören inom detta fält inom
sjöfarten är Europeiska sjösäkerhetsbyrån EMSA, som
erbjuder sina medlemsstater kostnadsfri tillgång till sitt
program RPAS.
Programmet har utvecklats för att hjälpa till vid sjöö-vervakningsoperationer
och övervaka utsläpp från fartyg.
RPAS-tjänsterna kan erbjuda stöd till traditionella kustbe-vakningsverksamheter,
inklusive SAR-verksamhet samt
förebyggande och bekämpning av föroreningar.
Antwerpens hamn i Belgien förbereder inom ramarna
för programmet att använda autonoma drönare för över-vakning
inom sitt område och t.ex. för att lokalisera olje-spill
på sitt 120 km2 stora område. I Litauen har gränsmyn-digheten
Nystad.
redan satt drönare i operativ drift: där används de
för att fotografera samt för att följa utsläppen från fartyg.
Sensorer mäter svavelutsläppen från fartyg som närmar
sig Litauen och som ankrat runt hamnen i Klaipeda. Sva-velhalten
i bränsle i övervakningsområdet SECA får inte
överstiga 0,1 % och mätresultaten överförs automatiskt
till EMSA:s informationssystem THETIS-EU.
I Finland lånade Gränsbevakningsväsendet enligt
en nyhet i Yle (9.7.2020) den obemannade helikoptern
Schiebel Camcopter S-100 från EMSA för gräns- och
sjösäkerhetsuppdrag från juli 2020 till slutet av oktober.
Under den tiden utredde man systemets lämplighet för
operativ verksamhet i fi nska sjöförhållanden med pa-trullbåten
Turva.
Enligt tillverkarens webbsida har luftfarkosten i fråga
en fl ygradie på 200 km, topphastighet på 240 km/h och
bärkraft på över 6 timmar med 34 kg last. Farkosten
fungerar automatiskt baserat på förinställda GPS-way-points,
och vikten utan last och bränsle är 110 kg.
Helikoptern samlar in data med traditionella kameror
och infrarödkameror, en AIS-mottagare samt en ”auto-matisk
ytavsökningssensor”, som identifi erar objekt i
havet. Ett av användningsmålen för Gränsbevakningsvä-sendets
drönartest är fi skeövervakning.
En motsvarande helikopter från EMSA, Campoter
S-100, förstördes strax efter att ha lyft från fl ygfältet
Braĉ i Kroatien i augusti 2020 kontrollerad av den lokala
trafi kmyndigheten. Enligt den kroatiska nyhetstidningen
Krutarjn förstörde branden som följde olyckan 150 hek-tar
terräng, men inga personskador rapporterades.
FÖR ORDINARIE ANVÄNDNING ÄVEN I FINLAND
Enligt ett pressmeddelande från EMSA i mitten av april
2021 har EMSA:s ordinarie regionala tjänst RPAS för att
effektivera sjöövervakningen äntligen tagits i bruk även
i Östersjön koordinerad av den estniska polisen och
gränsbevakningen efter de första testerna 2020. Finland
kommer också att gå med senare i år.
Helikoptern är av samma modell som den som an-vänts
i de senaste årens tester och i olyckan i Kroatien.
Fördelen med programmet är att det oavsett varifrån
fl ygningarna utgår går att ha ett operativt samarbete
mellan alla deltagande medlemsländer. Till dem hör för-utom
Estland och Finland även Lettland och Sverige.
Uppgifterna som samlas in med den fjärrstyrda far-kosten
delas samtidigt mellan dessa grannländer, vilket
hjälper dem bilda sig en gemensam bild av sjöläget och
reagera i ett nära samarbete. Tjänsten är ett bra exem-pel
på hur fl era aktörer kan använda en resurs till fl era
ändamål.
De närmaste åren kommer att visa hur väl obeman-nade
luftfarkoster uppfyller sin potential vid övervak-nings-
och hjälpuppdrag inom sjöfarten längs den fi nska
kusten och på Östersjön. Tillfället är både lämpligt och
ovanligt intressant, och så länge man agerar inom de
specialvillkor som myndigheterna fastställt har verk-samhetens
säkerhet garanterats på ett så täckande sätt
sommöjligt.
•