Verksamheten regleras hårdare när man övergår
från verksamhet i kategorin öppen till kategorierna
specifik och certifierad. Utanför kategorin öppen
hamnar bland annat verksamhet där förnödenheter
förflyttas med drönare från en plats till en annan,
t.ex. från land till ett fartyg eller i en MOB-situation
från ett fartyg till en nödställd i vattnet.
En av hörnstenarna i kategorin öppen är skyldig-heten
att hela tiden hålla drönaren inom synhåll för
fjärrpiloten.
I kategorin specifik måste aktören ansöka om ett
särskilt verksamhetstillstånd. I denna kategori kan
man t.ex. under vissa förutsättningar flyga dröna-ren
26 SUOMEN MERENKULKU J FINLANDS SJÖFART
utan direkt ögonkontakt med den. Tillståndet
kan beviljas antingen med en anmälan enligt ett
standardscenario som publicerats av Europeiska
unionens byrå för luftfartssäkerhet EASA
eller genom att ansöka om tillstånd för sin egen
verksamhet från Traficom. För att få tillstånd
krävs en riskbedömning av verksamheten, som
kan baseras antingen på en färdig riskbedömning
(PDRA, Predefined Risk Assessment) eller på
egen egenhändigt gjord riskbedömning.
Om verksamheten i sin tur innefattar transport
av farliga ämnen eller människor eller att flyga
över grupper av människor ska verksamheten
genomföras i kategori certifierad. Där pågår
fortfarande arbetet med att bereda författning-arna,
men potentialen för denna kategori torde
vara mest betydande om drönaren skulle kunna
användas t.ex. för att rädda en nödställd person i
vattnet.
Hur som helst är det inte myndighetens uppgift
att ta ställning till drönarnas möjligheter, speci-ellt
inte i kommersiell mening. Traficoms drön-arteam
kan däremot bedöma inom vilka gränser
verksamheten överhuvudtaget är möjlig samt
ställa upp specialvillkor för verksamheten.
” Med hjälp av den nya teknologin
kan man uppnå märkbara kostnads-besparingar,
skydda miljön och
öka effektiviteten.