DRÖNARE
till hjälp inom sjöfarten
Är det en fågel? Är det ett flygplan? Nej, det är en drönare som får sjöfarten
att flyta! Potentiella användningsobjekt är olika övervaknings- och identifie-ringsuppdrag
samt förflyttning av förnödenheter via luften. Inom sjöfarten kan
drönare användas t.ex. för att lokalisera människor i vattnet med hjälp av en
infrarödkamera och transportera räddningsutrustning i en MOB-situation.
TEXT OCH FLYGBILDER: ESA KALLIO
” Lagstiftningen är uppbyggd på risker.
Drönare har en tydlig framtidspotential
och vi ser gärna vad aktörerna hittar på
och försöker hitta de lösningar som
möjliggör verksamheten.
FINLANDS SJÖFART J SUOMEN MERENKULKU 25
Drönare, som tidigare var mest kända
från scifi-filmer och modern krigsföring,
har under de senaste fem åren slagit
igenom inom hobbyvärlden. De kom-mande
åren förväntas de få ett kommersiellt
genombrott även inom affärs- och myndighets-verksamheter
− inom den internationella
sjöfarten speciellt genom Europeiska sjösäker-hetsbyrån
EMSA:s program RPAS (Remotely
Piloted Aircraft Systems).
Med hjälp av den nya teknologin kan man
uppnå märkbara kostnadsbesparingar, skydda
miljön och öka effektiviteten. Att t.ex. ersätta
helikoptrar med drönare är absolut lönsamt inom
många tillämpningar. Olika shore-ship-leveranser
och distansinspektioner blir också möjliga i takt
med nya innovationer.
Förenklat sagt är flygande drönare obemanna-de
luftfarkoster (UAV, Unmanned Aerial Vehicle).
De innefattar luftfarkoster med vågrätt roterande
rotorer och sådana med fasta vingar.
Det finns en mängd olika drönare med olika
egenskaper, men deras egenskaper liksom deras
flygtid och transportkapacitet påverkar naturligt-vis
priset en hel del. Priserna på drönare varierar
från några hundra euro till tiotals miljoner euro.
Än så länge används drönarna med fjärrstyr-ning,
men helt automatiska drönare håller också
på att göra inträde på marknaden.
Till följd av det kraftigt ökade intresset pre-ciseras
lagarna för att flyga drönare såväl inom
EU som i övriga världen snabbt. I Finland til�-
lämpas den nya drönarlagen (EU 2019/947) sedan
31.12.2020, även om det samma dag fattades ett
beslut om att tillåta drönarverksamhet i katego-rin
öppen utan krav på registrering och prov fram
till slutet av februari. Målet med lagstiftningen är
att göra den ständigt växande flygverksamheten
säkrare och tydligare att kontrollera.
LAGSTIFTNINGEN ÄR UPPBYGGD PÅ RISKER
På Trafik- och kommunikationsverket
Traficom har Patrik Söderström, teamledare
för obemannad luftfart, satt sig in i verksamhets-fältet
drönare tillsammans med sitt team.
– Vid årsskiftet tillämpades den nya sameu-ropeiska
drönarlagstiftningen i Finland och för
närvarande arbetar vi med denna ändring. Vi tar
denna nya värld i besittning och lägger mycket tid
på kundrådgivning och underhåll av drönarope-ratörsregistret,
säger Söderström om de senaste
nyheterna från drönarteamet.
Registret publicerades 25 januari 2021 och
sedan dess har operatörerna kunnat registrera
sig och fjärrpiloter anmäla sig till ett teoriprov på
nätet, utföra provet och få ett intyg.
– Allt detta har krävt mycket rådgivning och
orsakat många följdfrågor, fortsätter Söderström.
Provet på nätet är upplysande och målet är att ge
olika aktörer en grundläggande bild av skyldighe-terna
och gränserna för verksamheten. A