Statsrådets principbeslut om minskning av havssjöfartens och
insjöfartens växthusgasutsläpp – effektiva globala åtgärder i fokus
FINLANDS SJÖFART J SUOMEN MERENKULKU 13
Statsrådet fattade den 6 maj 2021 ett principbeslut genom vilket de
nationella åtgärderna och prioriteringarna för internationellt påverkande i
fråga om utsläppsminskning från havssjöfart och insjöfart fastställdes.
Beredningen av principbeslutet baserar sig på arbetet med färdplanen för
fossilfria transporter.
Statsrådet fastställde också principbesluten om minskning av
växthusgasutsläppen från trafiken i Finland, dvs. färdplanen för fossilfria
transporter samt om minskning av flygtrafikens växthusgasutsläpp.
I utkastet till principbeslut fastställs flera åtgärder för att underlätta
övergången till alternativa drivmedel och bränslen inom sjöfarten samt för
att stödja förbättringen av befintliga fartygs energieffektivitet och
utvecklingen av nya utsläppssnåla fartyg. Utöver de nationella åtgär-derna
betonas i principbeslutet en aktiv påverkan för att minska
utsläppen från den internationella sjöfarten, eftersom globala åtgärder är
effektivast inom den internationella sjöfartssektorn.
Finland har för sin del förbundit sig både till EU:s utsläppsminsknings-mål
och till den internationella sjöfartsorganisationen IMO:s mål om
minskning av utsläppen från sjöfarten. IMO har för avsikt att inom de
närmaste åren besluta om globala marknadsmässiga regleringsmetoder
som syftar till att minska alla växthusgasutsläpp från internationell sjöfart
med minst 50 procent fram till 2050 jämfört med 2008 års nivå. Målet är
att stegvis eliminera växthusgasutsläppen helt och hållet för att också
målen i Paris klimatavtal ska nås.
Uppnåendet av utsläppsmålen kräver en omfattande palett av
åtgärder
Utsläppen från sjöfarten, dvs. havs- och insjöfarten inom Finland,
utgör cirka fyra procent av alla utsläpp från den inhemska trafiken.
Finland påverkar utsläppshandeln inom sjöfarten
Europeiska kommissionen har för avsikt att sommaren 2021 lägga fram
ett förslag om att utvidga utsläppshandeln till att omfatta sjötransporter.
På grund av det geografiska läget är sjöfarten särskilt viktig för
Finland i utrikeshandeln. Kommissionen förväntas lägga fram sitt förslag
tidigast den 30 juni 2021.
– Utöver Internationella sjöfartsorganisationen IMO:s åtgärder
behövs EU:s åtgärder för att utsläppsminskningsmålen ska nås. Samtidigt
måste vi se till att Finlands särdrag beaktas på ett sätt som inte
försämrar vår relativa konkurrenssituation i förhållande till andra länder,
säger kommunikationsminister Timo Harakka.
Det har avtalats om att EU:s mål för minskning av utsläppen för 2030
ska skärpas från 40 procent till minst 55 procent.
Finland fortsätter att påverka beredningen av utsläppshandeln inom
sjöfarten så att kommissionens förslag effektivt ska minska utsläppen.
Samtidigt är det viktigt att beakta Finlands relativa konkurrenskraft,
eftersom utrikeshandeln är beroende av sjöfarten. Finland anser det vara
viktigt att vintersjöfarten beaktas i utsläppshandeln. Kommissionens
förslag har påverkats särskilt med tanke på vintersjöfarten för att
vintersjöfarten inte inom utsläppshandeln ska medföra extra tilläggskost-nader
för Finlands utrikeshandel.
Isförstärkta fartyg förbrukar oundvikligen mer bränsle än andra fartyg
och genererar därmed också mer utsläpp. På grund av de isförstärkta
fartygens konstruktion uppstår ytterligare utsläpp också vid transport i
öppna vatten. Dessutom behövs det mer kraft vid transport på i is.
Inom utsläppshandeln ska de aktörer som orsakar koldioxidutsläpp
årligen skaffa och överlämna den mängd utsläppsrätter som motsvarar
deras utsläpp. Man kan köpa och sälja dem. Genom att gradvis sänka det
totala antalet utsläppsrätter som ska emitteras styrs aktörerna till att
minska sina utsläpp.
Havssjöfarten står för merparten av dessa utsläpp. Det finns inte en enda
metod för att uppnå målen för minskning av utsläppen från sjöfarten,
utan en rad åtgärder som påverkar varandra och som ofta framskrider i
olika takt i förhandlingar mellan mellanstatliga organisationer. I det
nationella beslutsfattandet om åtgärder för att minska utsläppen från
havssjöfarten och insjöfarten bör man också beakta till exempel det
aktuella läget i såväl marknadsutvecklingen för alternativa bränslen inom
sjöfarten som i de internationella förhandlingarna inom IMO och EU.
– I Finland drar vi nu för första gången upp riktlinjer för utsläppsminsk-ningar
inom sjöfarten. Vi måste fokusera på helheten. Utöver att förnya
fartygsbeståndet och förbättra energieffektiviteten hos befintliga fartyg
måste vi ägna uppmärksamhet åt hela sjöfartssystemets funktion så att
utsläppen minskar både till sjöss och i hamnar, konstaterar kommunika-tionsminister
Timo Harakka.
De åtgärder som fastställts i principbeslutet har delats in enligt om de
berör övergången till alternativa drivmedel och bränslen, förbättringen av
energieffektiviteten hos befintliga fartyg samt utvecklingen av nya
utsläppssnåla fartyg, organiseringen av sjöfarten eller att påverka
internationella beslut om minskning av utsläpp. I principbeslutet har det
dessutom fastställts utsläppsminskningsåtgärder för insjöfarten,
landsvägsfärje- och förbindelsefartygstrafiken samt båttrafiken.
VAD HÄNDER HÄRNÄST?
Ministerarbetsgruppen för klimat- och energipolitik följer halvårsvis hur
verkställandet av principbeslutet framskrider, och likaså regelbundet även
styrgruppen för havspolitik som tillsatts av statsrådets kansli samt
kommunikationsministeriet. •
Utsläppshandelns effekter beror på vilka val som görs i fråga om
genomförandet av utsläppshandeln. Det är ännu inte känt vilket system
för handel med utsläppsrätter som kommissionen kommer att föreslå för
sjöfarten. Ett betydande avgörande är vilket geografiskt område utsläpps-handeln
ska omfatta. Alternativen är 1) utsläppshandel som endast
tillämpas på resor mellan hamnar i EU, 2) utsläppshandel som inbegriper
resor mellan hamnar i EU och hamnar i tredjeländer, eller 3) mellanformer
mellan dessa.
Andra viktiga val med tanke på utsläppshandelns genomslag och
konsekvenser för konkurrenskraften är storleksgränsen för de fartyg som
omfattas av utsläppshandeln, en separat utsläppshandel för sjöfarten
eller en sammanslagning med EU:s övriga utsläppshandel samt sättet att
tilldela utsläppsrätter. Utsläppsrätterna kan tilldelas genom auktion,
gratis tilldelning eller delvis genom auktion och delvis gratis tilldelning.
Dessutom ska det fastställas i vilken utsträckning och i vilken takt
utsläppen i EU i sin helhet måste minskas. Det ska också beslutas om hur
intäkterna från auktioneringen av utsläppsrätter ska användas.
EU-ministerutskottet fastställde Finlands föregripande påverkansar-bete
i ett skriftligt förfarande 30.4–3.5.2021.
VAD HÄNDER HÄRNÄST?
Kommissionen ämnar lämna ett förslag om handel med utsläppsrätter
inom sjöfarten som en del av det omfattande klimatpaketet Fit for 55,
vars syfte är att säkerställa att EU uppnår det skärpta utsläppsminsk-ningsmålet
för 2030. Paketet kommer i fråga om trafiken att innehålla
flera förslag som syftar till utsläppsminskningar. Förslagen väntas tidigast
i månadsskiftet juni–juli. •