Onko se lintu? Onko se lentokone? Ei, se on merenkulun sujuvuutta varmistava
drone! Potentiaalisia käyttökohteita ovat erilaiset valvonta- ja tunnistustehtävät
sekä hyödykkeiden siirtäminen linnuntietä. Merenkulussa droneja voidaan
hyödyntää esimerkiksi ihmisen paikantamiseen vedestä infrapunakameran
avulla ja pelastusvälineen kuljetukseen MOB-tilanteessa. TEKSTI JA ILMAKUVAT: ESA KALLIO
” Lainsäädäntö on riskiperusteisesti
rakennettu. Droneissa on selkeästi tulevaisuu-den
potentiaalia ja me mielellämme katsomme,
mitä toimijat keksivät ja yritämme löytää niitä
ratkaisuja, jotka mahdollistavat toiminnan.
FINLANDS SJÖFART J SUOMEN MERENKULKU 23
Dronet, jotka aiemmin ovat tulleet tutuik-si
lähinnä scifi -elokuvista ja modernin
sodankäynnin työkalupakista, ovat
viimeisen viiden vuoden aikana lyöneet
itsensä toden teolla läpi harrastekäytössä.
Seuraavien vuosien aikana odotetaan kaupallista
läpimurtoa myös liike- ja viranomaistoiminnassa
− kansainvälisessä merenkulussa erityisesti
Euroopan merenkulunturvallisuusvirasto
EMSA:n RPAS-ohjelman (Remotely Piloted
Aircraft Systems) kautta.
Uusia teknologioita hyödyntämällä voidaan
saavuttaa merkittäviä säästöjä kuluissa, suojella
ympäristöä ja lisätä tehokkuutta. Esimerkiksi
helikopterin korvaaminen dronella on monissa
sovelluksissa kiistattomasti kannattavaa. Myös
erilaiset shore-ship-toimitukset ja etätarkastuk-set
mahdollistuvat uusien innovaatioiden myötä.
Yksinkertaisesti määriteltynä lentävät dronet
ovat miehittämättömiä ilma-aluksia (UAV,
Unmanned Aerial Vehicle). Määritelmä kattaa
sekä vaakatasossa pyörivillä roottoreilla että
kiinteillä siivillä ilmaa halkovat lennokit.
Erityyppisiä droneja erilaisilla ominaisuuksil-la
on saatavilla kattavasti, mutta luonnollisesti
niiden ominaisuudet, kuten lentoaika ja kuljetus-kapasiteetti,
vaikuttavat hintaan merkittävästi.
Dronien hinnat alkavat muutamasta sadasta
eurosta ja kapuavat aina kymmeniin miljooniin
euroihin asti.
Toistaiseksi droneja operoidaan vielä kauko-ohjauksen
avulla, mutta myös täysin autonomiset
dronet ovat tekemässä tuloaan markkinoille.
Seurauksena huikeasta suosion kasvusta
dronien lennätykseen liittyviä lakeja tarkenne-taan
niin Euroopan unionissa kuin muuallakin
maailmassa nyt kiireellä. Suomessa uutta
dronelakia (EU 2019/947) alettiin soveltaa
31.12.2020, joskin saamana päivänä tehtiin
päätös sallia avoin-kategorian dronetoiminta
ilman rekisteröitymis- ja kokeensuoritusvaati-musta
helmikuun vaihteeseen asti. Lainsäädän-nön
tavoitteena on tehdä alati paisuvasta
lentotoiminnasta turvallisempaa ja selkeämmin
hallittavaa.
LAINSÄÄDÄNTÖ ON RISKIPERUSTEISESTI
RAKENNETTU
Liikenne- ja viestintävirasto Trafi comilla
dronien toimintakenttään on perehtynyt tiiminsä
kanssa miehittämättömän ilmailun tiiminvetäjä
Patrik Söderström.
– Vuodenvaihteessa Suomessa sovellettavaksi
tuli uusi yhteiseuroppalainen dronelainsäädäntö
ja tällä hetkellä meillä työskennellään tämän
muutoksen parissa. Otamme haltuun tätä uutta
maailmaa, ja paljon aikaa kuluu sekä asiakasneu-vontaan
että dronetoimijarekisterin ylläpitoon,
Söderström kertoo dronetiimin ajankohtaisia
kuulumisia.
Rekisteri saatiin julkaistua 25. tammikuuta
2021, ja sen jälkeen operaattorit ovat voineet
rekisteröityä ja kauko-ohjaajat ilmoittautua
verkkoteoriakokeeseen, suorittaa kokeen ja
saada siitä todistuksen.
– Nämä asiat ovat vaatineet paljon neuvonnan
tarvetta ja aiheuttaneet paljon jatkokysymyksiä,
Söderström jatkaa. Itse online-koe on valistuk-sellinen
ja sen päämäärä on saada eri toimijoille
peruskäsitys velvollisuuksista ja toiminnan
rajoista.
Toiminta muuttuu tiukemmin säädellyksi, kun
siirrytään avoin-kategorian toiminnasta edelleen
kategorioihin erityinen ja sertifi oitu. Avoin-kate-gorian
ulkopuolelle jää muun muassa sellainen
toiminta, jossa hyödykkeitä siirretään dronen
avulla paikasta toiseen eli esimerkiksi maista
laivalle tai MOB-tilanteessa alukselta veden
varaan joutuneelle.
Yksi avoin-kategorian kulmakivistä on
velvollisuus pitää drone jatkuvasti näköyhteyden
päässä kauko-ohjaajaan.
Erityinen-kategoriassa toimijan on haettava
erillinen toimintalupa. Tässä kategoriassa voi
esimerkiksi tietyin edellytyksin operoida ilman
suoraa näköyhteyttä ilma-alukseen. Luvan voi
saada joko Euroopan unionin lentoturvalli-suusvirasto
EASA:n julkaiseman vakioskenaa-rion
mukaisesti ilmoituksella tai hakemalla
omalle toiminnalleen lupaa Trafi comilta. Lupaa
A