
F I bilden HAKE2 personal samt deltagare
i sjöfartens lärarkryssning.
FINLANDS SJÖFART J SUOMEN MERENKULKU 57
Ombord på M/S Viking
Gabriella 5-7-10.2017
sjöfartens lärarkryssning och
seminarium för utvecklandet
av den handledda praktiken
S kall vi förena våra krafter i alla skolor och göra en
insats för att förbättra praktiken ombord på
handelsfartyg? En sådan idé om ett gemensamt
samarbete har länge framförts inom de finska
sjöfartsskolorna och nu har idén blivit verklighet. De
projekt som fungerar mellan skolorna, praktikkvarnen och
myndigheterna kallas för HAKE2 och påbörjades i slutet
av året 2016. HAKE2 väntas vara färdig för presentation
och för att tas i bruk i slutet av detta år. I projektet ingår
uppsättandet av närmare specifikationer över de uppgifter
som tillkommer skolorna och eleverna, och ombord på
fartygen tillkommer skriftligt material att levereras och
som en avsevärd förbättring kommer de som i skolorna
ansvarar för praktiken att även i fortsättningen göra
fartygsbesök ombord på de fartyg där praktikanterna är.
Hoppas att dessa fartygsbesök kommer att klargöra det
nuvarande praktiksystemet.
Det är lång tid sedan som man var ombord på fartyg
innan man började i skolan, då seglade man några år och
först därefter gick man i skolan efter att vissa praktiska er-farenheter
och färdigheter erhållits. I dagens läge krävs 360
dagar praktik för att bli ”lillstyrman” och få vaktstyrmans-brevet.
Detta är förhållandevis lite praktik då man jämför
med ansvaret som andre styrman har ombord
på handelsfartyg. Av denna orsak samt eftersom
resurserna för skolningen har minskats, så är det
väldigt viktigt att övergå från tanken om ”däckse-lever”
och istället borde man börja tala on ”prakti-kanter”.
Detta kommer att förutsätta av fartyg och
rederier att man vänjer sig vid den nya situationen
och tar ansvar för de kommande nya arbetstagar-nas
och kollegernas inlärning.
Var och en av oss som arbetat ombord på fartyg
med praktikanter har även kommit i kontakt med
praktikböcker. Böckerna är för närvarande på eng-elska,
vilket inte är något officiellt språk i Finland,
trots att det är ett multinationellt språk. Boken har
även överförts direkt från det engelska kadettsys-temet
till Finland, vilket gör den svårbegriplig och
utmanande att förstå speciellt gällande vad för typ
av arbete praktikanten skall utföra ombord enligt
boken. Denna situation är problematisk för både
skolor, elever samt praktikfartyg. Avsikten vore att
efter en kort introduktion under praktiken kunna
bli förtrogen med de kommande arbetsuppgifterna
på ett så djupgående plan som möjligt.
För närvarande har en del av fartygen mycket goda
förutsättningar för att ge vägledning åt praktikanterna,
medan en del fartyg har begränsade resurser för att väg-leda
eleverna i arbetet. Detta kan bero på fartygets trafik-område
och tätheten av hamnbesöken, fartygspersonalens
ringa mängd, trots att minimibemanningskraven enligt
certifikaten uppfylls. Den första aspekten som vi i manska-pet
/befälet som är i kontakt med praktikanter skall tänka
på och som vi kan påverka, är vår egen attityd till prak-tikanterna.
Den välkomnande attityden gentemot prakti-kanterna
är oberoende av ålder och genus en mycket viktig
aspekt att tänka på och beakta. Med en så god vägledning
som möjligt, så får vi våra kommande kolleger förberedda
för arbetsuppgifterna.
Då vi ser till allas fördel från eleven till rederiet, så
borde detta vara en gemensam förmån för alla, då sjöfarts-skolorna
har lyckats förena sig i detta viktiga ärende som
även alla skolor kommer att ha nytta av. Hoppeligen möjlig-gör
även fartygspersonalen och redarna i fortsättningen en
hög kvalitetsmässig praktik ombord på handelsfartygen.
Tillsammans med HAKE-mötesdeltagarna och arbets-grupperna
var det även på plats föreläsare i anslutning till
lärarkryssningen: Karvi Aila Korpi, Trafi Santtu Lunkka
och Jukka Tuomaala, Rolls Royce Iiro Lindborg, Främjan-det
av skolningens export Hanna Autere, Utbildningsstyrel-sen
Markku Karkama, Praktikkvarnen Jasmine Grönblad,
HAKE2 presentation Aleksandra Lindahl, Google Fredrik
Linnander, Transas MArcus Anvell
Deltagarna var antingen direkt eller via de olika pro-jekten
involverade för verksamhetens befrämjande och
verkställandet i yrkesskolorna samt i yrkeshögskolorna
i Kotka, Raumo, Åbo och i Mariehamn samt sjöfartens
praktikkvarn. •
TEXT OCH BILD: JORI SPÄNNÄRI